Twitter verliest gebruikers door strijd tegen valse accounts, aandeel keldert

©REUTERS

Door het schrappen van valse accounts is het aantal maandelijkse Twitter-gebruikers in het tweede kwartaal gedaald.

Dat maakte het Amerikaanse bedrijf vrijdag bekend. Het aandeel ging bij opening van Wall Street 14 procent lager. 

Twitter verloor tegenover het eerste kwartaal 1 miljoen fans. Daardoor daalde het aantal regelmatige gebruikers tot 335 miljoen.

1 miljoen
Twitter
Twitter verloor in het tweede kwartaal 1 miljoen maandelijkse gebruikers.

Volgens Twitter is de daling te wijten aan de strijd die het bedrijf voert tegen nepaccounts, trollen en spam. Ook in België bleek onlangs nog dat tal van toppolitici, zoals Theo Francken (N-VA) en Alexander De Croo (Open VLD) tienduizenden valse volgers hebben. 

Twitter schrapte dat soort accounts de voorbije tijd massaal, ook onder de druk van de verstrengde Europese privacy-regelgeving. Ook voor het derde kwartaal verwacht Twitter een daling. Dat zou meteen de eerste opeenvolgende terugval van het aantal gebruikers sinds de oprichting in 2006 zijn. 

Cruciaal

Het aantal regelmatige gebruikers is een cruciale parameter voor sociale media. Adverteerders trekken met hun reclamebudgetten naar een platform met de nodige schaal. Bovendien willen ze dat hun advertenties gezien worden door mensen, niet door bots.

Twitter loopt daar met zijn 335 miljoen volgers mijlenver achterop op Facebook, dat 2,1 miljard gebruikers telt. Dankzij groeiende reclame-inkomsten en een positief belastingseffect krikte Twitter zijn winst het voorbije kwartaal wel op tot 100 miljoen dollar. Pas eind vorig jaar boekte het bedrijf pas voor het eerst winst.

Het WK Voetbal in Rusland stuwde Twitters kwartaalomzet 24 procent omhoog tot 711 miljoen euro dollar, iets hoger dan wat analisten verwachtten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content