'Twitter voert overnamegesprekken met Flipboard'

Flipboard is een applicatie die newscontent en sociale media in een tijdschriftachtig omgeving integreert. ©RV-DOC

Twitter voert overnamegesprekken met Flipboard, een online applicatie die nieuwsartikelen en sociale media met elkaar integreert in een tijdschriftachtige omgeving.

Volgens de toonaangevende tech-website Re/Code zouden de onderhandelingen er vooral gekomen zijn op verzoek van Anthony Noto, de financieel directeur van Twitter . Aan de overname zou een prijskaartje van om en bij de 1 miljard dollar (920 miljoen euro) hangen. Voorlopig liggen de gesprekken stil, maar volgens Re/Code zijn ze nog niet van de baan.

Tablet-magazine

Flipboard is een online applicatie die een magazine-achtig overzicht maakt van populaire nieuwscontent op sociale media. Het bedrijf draaide vorig jaar 50 miljoen dollar omzet  en wordt geschat op een waarde van 800 miljoen dollar. De applicatie is sinds 2012 actief en groeide snel naar 100.000 gebruikers wereldwijd. Het jongste jaar stagneerde Flipboard echter. Volgens topman Mike McCue – die in een vorig leven zetelde in de raad van bestuur van Twitter – valt dit te wijten aan de tegenvallende verkoop van tablets. Ook staat Flipboard sinds dit jaar niet meer voorgeïnstalleerd op de smartphones van Samsung.

Waarom Twitter geïnteresseerd is in Flipboard is niet meteen duidelijk. Veel nieuwe gebruikers zal de overname nochtans niet opleveren. De meeste Flipboardgebruikers hebben al een Twitter-account en linken dit aan hun profiel op Flipboard. Wel zou Flipboard kunnen geïntegreerd worden in het sociale medium. Daarbij denken de meeste analisten dat Twitter een eigen versie van het onlangs gelanceerde 'Instant Articles' van concurrent Facebook wil lanceren. Hierbij bieden negen media hun artikels rechtstreeks in de mobiele tijdlijn van de Facebook-gebruikers aan, in plaats van op hun eigen site. Ook werkt Twitter overigens al langer samen met Flipboard. Het sociale medium biedt op de dienst onder meer zijn 'promoted tweets' aan. 

Onder vuur

Twitter kwam onder vuur te liggen bij de beleggers door de tegenvallende kwartaalcijfers en probeert nu op zoek te gaan naar nieuwe inkomstenbronnen. Daarbij probeert het interessante vernieuwingen aan te boren. In de eerste maanden van 2015 bleef het steken op een omzet van 436 miljoen dollar, terwijl analisten gemiddeld op 456 miljoen dollar hadden gerekend. Het verlaagde ook de omzetverwachtingen voor het hele jaar naar 2,17 à 2,27 miljard dollar, terwijl eerder sprake was van zo'n 2,3 miljard dollar.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud