Unifiedpost strijkt neer in Scandinavië

Unifiedpost-CEO Hans Leybaert bij de IPO in september. ©Kristof Vadino

De fintechspeler Unifiedpost telt 40 miljoen euro neer voor zijn Zweedse rivaal 21 Grams.

Unifiedpost deed drie maanden geleden zijn intrede op Euronext Brussel. Met de beurintroductie van het fintechbedrijf kreeg Euronext Brussel er na Hyloris en Nyxoah een derde nieuweling bij in 2020.

Met het verse geld wou het fintechbedrijf onder meer zijn - al heel actieve - overnamestrategie voortzetten. Een trimester later voegt Unifiedpost de daad bij het woord en realiseert het niet minder dan drie overnames.

De grootste overname van de drie is die van 21 Grams. Het Zweedse bedrijf is een van de lokale spelers die sterk inspeelden op de liberalisering van de postdiensten in Scandinavië. Een groot deel van de activiteiten van 21 Grams bestaat uit documenten- en pakketlogistiek. Lees: 21 Grams is een soort postbode. De naam verwijst naar de klassieke gewichtslimiet voor de goedkoopste postzegel.

Maar het is Unifiedpost vooral om een ander deel van de activiteiten te doen: de verwerking van uitgaande facturen voor grote klanten (21 Grams bedient er in totaal meer dan 800). Op jaarbasis worden meer dan 80 miljoen documenten verwerkt via het 21 Grams-platform.

Business digitaliseren

21 Grams is goed voor een omzet van 77 miljoen euro, ongeveer evenveel als de hele Unifiedpost-groep. De omzet uit de facturatieactiviteiten, die het Belgische bedrijf als een kernmetier ziet, bedragen evenwel 'slechts' 21,6 miljoen euro. De winstmarge ligt er bijna drie keer hoger dan in de documenten- en pakketverwerking.

Gaat Unifiedpost die niet-strategische activiteiten behouden? 'Het is de bedoeling die business geleidelijk te digitaliseren', zegt Hans Leybaert in een kort gesprek met De Tijd (lees hieronder). Belangrijker voor Unifiedpost is dat het via de overname toegang krijgt tot de Scandinavische kmo-markt, die bestaat uit 1,25 miljoen bedrijven.

Unifiedpost betaalt de aandeelhouders van 21 Grams - enkele families - 7,5 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) van 4,6 miljoen euro voor de overname of omgerekend 34,5 miljoen euro. Schulden incluis bedraagt het prijskaartje ongeveer 40 miljoen. De Belgische fintechspeler legt het overgrote deel daarvan (93%) in cash op tafel en betaalt de rest in aandelen. Die gaan hoofdzakelijk naar het bestaande management van 21 Grams, dat aandeelhouder van Unifiedpost wordt.

Met de jonge groeibedrijven BanqUP en Akti legt Unifiedpost ook de hand op respectievelijk een specialist in bankdiensten - een zogenaamde neobank - en een start-up die kmo's voorziet van commerciële en e-commerceoplossingen.

Via de twee bedrijven kan Unifiedpost ook zijn eigen diensten aan tal van kmo's aanbieden, zegt CEO Hans Leybaert. Unifiedpost betaalt voor de overname van BanqUP en Akti, zowel in aandelen als in cash, ongeveer 10 miljoen euro.

40 miljoen
waardering
Unifiedpost waardeert 21 Grams, schulden inbegrepen, op ongeveer 40 miljoen euro.

'Ik ben ervan overtuigd dat we met deze drie overnames verdere stappen zetten in de richting van een pan-Europees platform voor document-, identiteits- en betaaldiensten', zegt Leybaert.

Munitie

Unifiedpost heeft na de drie overnames nog heel wat munitie over voor toekomstige deals. Het fintechbedrijf haalde met zijn beursgang in september 252 miljoen euro op.

Daarvan ging een kleine 80 miljoen euro of bijna een derde naar de verkopende aandeelhouders. Het bedrijf zelf kreeg 175 miljoen euro binnen. Netto, na aftrek van de kosten, stroomde er een goede 160 miljoen euro naar de bankerekening van Unifiedpost.

Drie vragen aan Hans Leybaert (CEO Unifiedpost)

Met 21 Grams wordt Unifiedpost ook een soort postbode. Gaat u die activiteiten behouden?

'21 Grams is ontstaan uit de liberalisering van de postdiensten in Scandinavië. Het biedt een totaalmodel aan zijn klanten, gaande van het verzenden van uitstaande facturen, ons metier, tot documenten- en pakketlogistiek. Het is de bedoeling die laatste activiteit geleidelijk te digitaliseren. Dat zal ook de marges in dat segment ten goede komen.'

'Maar deze overname laat ons vooral toe om toegang te krijgen tot de enorme Scandinavische kmo-markt.'

Waar wilt Unifiedpost nog uitbreiden? Wij horen dat u in Azië rekruteert.

'Onze eerste prioriteit is een Europese speler te worden. Maar we krijgen ook vragen uit andere continenten. Het moet zich nog concretiseren, maar het is alvast geen fictie meer. Onze oplossingen zijn in ieder geval klaar voor een sprong naar Azië.'

Zitten er nog overnames in de pijplijn?

'Ik kan niet concreet zijn, maar laat me zeggen dat we aan de toekomst werken, elke dag opnieuw (lacht). We willen een Europees platform uitbouwen met in ieder land een lokale voetafdruk. Als zich opportuniteiten voordoen, zullen we niet nalaten om ze te grijpen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud