Advertentie
Advertentie

UZ Brussel scoort Europese primeur met hightech ziekenwagen

De op maat gebouwde ziekenwagen is uitgerust met hoogtechnologische snufjes en telegeneeskunde, waardoor het personeel in realtime in contact staat met de ziekenhuizen. © Thierry Geenen

Het UZ Brussel neemt een hightech ziekenhuiswagen in gebruik. Via augmentedrealitybrillen staat het personeel onderweg live in contact met specialisten in de ziekenhuizen.

Kritieke patiënten zo veilig mogelijk tussen ziekenhuizen vervoeren. Dat is het doel van de nieuwe hightechziekenwagen van het UZ Brussel. En daarom wordt de afstand tussen de hospitalen virtueel zo klein mogelijk gemaakt.

‘Hart- of hersenchirurgen in het ziekenhuis kunnen vanop afstand live alles volgen tijdens de rit’, klinkt het bij de telecomoperator Proximus, die meewerkte aan het project. ‘Dankzij de augmentedrealitybrillen van het zorgpersoneel aan boord kijken ze mee en kunnen ze informatie doorsturen uit het ziekenhuis.’

Advertentie

De volledig op maat ontworpen en gebouwde ziekenwagen is niet alleen uitgerust met telegeneeskunde, waardoor het personeel aan boord in contact staat met de betrokken ziekenhuizen, maar ook met andere hoogtechnologische snufjes. Op een van de drie schermen, centraal aan boord, kan het gespecialiseerd personeel gezondheidsparameters van de patiënt monitoren.

Het UZ Brussel scoort naar eigen zeggen een Europese primeur met het project, waaraan Proximus, dat zorgt voor mobiel internet, andere ziekenhuizen en producenten van medische apparatuur meewerkten.

Via deze ziekenwagen werken we een missing link weg in het vervoer van patiënten.

Marc Noppen
CEO UZ Brussel

De opstelling van de moduleerbare ziekenwagen kan vlot aangepast worden aan de noden van de patiënt. ‘We kunnen die in zes minuten veranderen’, zegt Ives Hubloue, diensthoofd van de spoedgevallendienst van het UZ Brussel. ‘Voor het transport van een prematuur geboren baby van 300 à 400 gram heb je andere apparatuur nodig dan voor een patiënt van 300 kilogram met complexe zorgnoden.’

Aan boord is er plek voor zeven mensen. De stoelen draaien in verschillende richtingen en een elektrische brancard, met robotondersteuning, zorgt ervoor dat de patiënt automatisch en zonder schokken uit de ziekenwagen gehaald wordt, wat ook ergonomischer is voor het zorgpersoneel.

800.000 euro

‘Via deze ziekenwagen werken we een missing link weg in het vervoer van patiënten’, zegt Marc Noppen, de CEO van het UZ Brussel. ‘Voordien was veilig vervoer van zulke kritieke, instabiele patiënten zo goed als onmogelijk. Dat gat vullen we op.’

Advertentie

Vier maanden kreeg een gespecialiseerd transportteam van verplegers, ambulanciers en artsen van de spoedafdeling van het UZ Brussel een doorgedreven opleiding om in de ziekenwagen te kunnen werken.

We kunnen de opstelling van de ziekenwagen in zes minuten veranderen.

Ives Hubloue
Diensthoofd spoedgevallendienst UZ Brussel

‘We zullen er patiënten vanuit ziekenhuizen in ons netwerk, uit Aalst, Halle of Vilvoorde, mee naar het UZ Brussel brengen voor gespecialiseerde ingrepen, denk aan hart- of hersenchirurgie of neonatale zorg. Maar we kunnen er net zo goed patiënten mee gaan halen in Limburg of West-Vlaanderen als dat nodig is.’

De hoogtechnologische ziekenwagen kost het UZ Brussel 300.000 euro. ‘Voeg daarbij de opleidingen van ons personeel en je komt aan een investering van zo’n 800.000 euro’, zegt Hubloue.

De vervoerde patiënten en de ziekenhuizen waar ze worden opgepikt, betalen niets. ‘We zien het als een service aan andere ziekenhuizen’, zegt Noppen. ‘We genereren ook inkomsten omdat die patiënten doorgaans nog een paar dagen in het UZ Brussel zullen blijven voor verdere opvolging of behandelingen.’

Voorlopig rijdt er één hightechziekenwagen op onze wegen. ‘Maar het is zeker de bedoeling dat er nog volgen’, besluit Noppen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.