Vaccins luiden einde van bingebonanza in

Een fragment uit Soul, de Pixar-film waarmee Disney+ in volle pandemie een hoop abonnees wist te verleiden.

Met het rijk der vrijheid in zicht lijkt de steile opmars van de streamingreuzen uit te doven. Blijkbaar willen mensen toch nog meer dan in de zetel hangen en series bingen.

Disney juicht om het einde van lockdowns en Disney treurt om het einde van de lockdowns. Dat is, in één zin, de samenvatting van de kwartaalresultaten van de Amerikaanse mediamogol, die donderdagavond laat publiek werden gemaakt.

Daaruit blijkt dat Disney in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar nog stevig te lijden had onder de coronapandemie, met een omzet van 'slechts' 15,6 miljard dollar, 13 procent minder dan een jaar eerder. Die logische achteruitgang is te wijten aan de hinder van de pandemie, met onder andere gesloten of beperkte pretparken, hotels, resorts en cinema's.

De essentie

  • Na Netflix rapporteerde ook Disney een trager dan verwachte groei van zijn streamingabonnees.
  • Na de razende opmars tijdens de pandemie is een afkoeling in het rijk der vrijheid niet abnormaal.
  • Maar in een steeds meer versnipperd streaminglandschap valt af te wachten of het razende groeitempo van de voorbije jaren te herhalen valt.

In dat opzicht kan Disney dus enkel blij zijn dat er steeds meer mag, naarmate meer gevaccineerd wordt. In de VS mag wie ingeënt is straks zelfs zonder mondmasker door het leven, een stap die Disney-CEO Bob Chapek onthaalde als 'very big news' voor zijn bedrijf.

Maar die steeds vrijere wereld lijkt ook een weerslag te krijgen voor het Huis van de muis. De streamingdienst Disney+, die het bedrijf in de pandemie rechthield met een razendsnelle opmars, stelde in het tweede kwartaal plots flink teleur. Terwijl analisten rekenden op 110 miljoen abonnees, bleken dat er maar 103,6 miljoen te zijn.

Wereld groter dan sofa

De prestatie doet denken aan die van Netflix, dat beleggers eerder al teleurstelde met een gezapige groei in abonnees. Netflix mag dan een indrukwekkende 208 miljoen betalende klanten hebben, de 4 miljoen die erbij kwamen in het voorbije kwartaal bleven flink achter op wat analisten en de streamingpionier zelf incalculeerden.

Zappend en bingend worstelden we ons met zijn allen van lockdown naar lockdown.

Daarbij lijkt stilaan een einde te komen aan het bingebonanza dat de pandemie wereldwijd in gang zette. Dankbaar zappend worstelden we ons met zijn allen van lockdown naar lockdown, gretig intekenend op wie ons het best entertainde met zijn series en films. Maar nu de wereld stilaan weer groter wordt dan de sofa is duidelijk sprake van een normalisering van het tempo.

Zo'n afkoeling is niet per se een ramp voor de streamingreuzen, na de sterke groei in volle pandemie. Netflix-CEO Reed Hastings haalde in zijn bekende stijl de schouders op bij de teleurstellende resultaten van zijn bedrijf. 'Ik zie geen verschil in de markt.'

Versnipperd

Toch rusten de marktleiders het best niet op hun lauweren. Wat Hastings ook mag beweren, de concurrentie heeft niet stilgezeten. Uit cijfers van het databedrijf Ampere die de Britse krant Financial Times kon inkijken, blijkt dat de consument in de VS de keuze heeft uit meer dan 100 streamingdiensten. De concurrentie komt uit de hoek van de traditionele mediabedrijven als Comcast en WarnerMedia, maar evengoed van een batterij nichespelers.

Ik zie weinig verandering in de concurrentiële omgeving.
Reed Hastings
CEO Netflix

Ook bij ons is het streaminglandschap diverser. Terwijl Netflix vroeger bijna louter concurreerde met lineaire televisie, heeft elke zender nu een eigen, gratis streamingplatform waar je als kijker zelf op bepaalt wanneer je wat kijkt - denk aan VRT NU, VTM Go of GoPlay.be. In de betalende hoek zet Streamz zich al langer in de markt als een lokaal alternatief voor de buitenlandse reuzen.

Er zijn dus een hoop opties, waar gemakkelijk tussen te switchen valt. Tijdens de pandemie heeft de consument ruimschoots de kans gehad dat versnipperd landschap te verkennen.

Niemand die eraan twijfelt dat de Disneys en Netflixen van deze wereld genoeg financiële vuurkracht hebben om de interesse in hun product levend te houden. Maar zo gemakkelijk de groei kwam in het voorbije jaar komt hij wellicht nooit meer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud