analyse

Verlies van gisteren levert Amazon vandaag miljarden op

De abonementsdienst Prime is erg populair. Maar vooral dataopslag en de reclameregie zijn winstgevend. ©REUTERS

Amazon is een winstmachine geworden. De jarenlange investeringen renderen. E-commerce is maar een van de vele Amazon-activiteiten geworden.

Met zijn resultaten voor het kwartaal dat op 30 juni eindigde, toont het technologiebedrijf Amazon  dat het in een nieuwe levensfase is beland. De tijd van de bloedrode cijfers is wellicht voorbij.

Amazon kondigde donderdagavond aan dat het in het tweede kwartaal 2,5 miljard dollar nettowinst maakte, tegenover 197 miljoen een jaar eerder. De omzet nam met 40 procent toe tot 52,9 miljard dollar.

Verliezen

Throwback naar drie jaar geleden, 24 juli 2015. Beleggers stuwen het aandeel van Amazon liefst 20 procent hoger omdat het bedrijf in het tweede kwartaal 92 miljoen dollar winst boekte, op 23,2 miljard dollar. Een marge van amper 0,4 procent. Met hun dolenthousiaste reactie vierden de believers van Amazon dat ze het wellicht zouden halen van de sceptici.

Die sceptici hadden al sinds 1994, toen Amazon met zijn webwinkel begon, kritiek op het businessmodel. Dit kon nooit winstgevend worden. Een these die oprichter en CEO Jeff Bezos twintig jaar lang leek bevestigen, want jaar na jaar eindigde Amazon in het rood. 'Dat komt omdat we volop investeren', repliceerde Bezos. 'Later zullen we daar de vruchten van plukken.'

'Later' is aangebroken. Door zijn investeringen in dienstverlening, technologie en relatief lage prijzen is Amazon dominant geworden. De helft van wat Amerikanen spenderen bij webwinkels, spenderen ze bij Amazon.

Als u de onderstaande grafiek niet kunt zien, klik dan hier.


Dat komt doordat Amazon met zijn abonnementsdienst Prime miljoenen klanten lokte. Wie zich voor enkele tientallen dollars per jaar een Prime-abonnement aanschaft kan rekenen op kortingen, snelle leveringen en toegang tot bijkomende diensten zoals muziek- en videostreaming. Ook buiten de VS - bijvoorbeeld in België - heeft Amazon zijn e-commerceactiviteiten in de afgelopen jaren opgedreven.

Dataopslag

Toch is het niet de webwinkel die Amazon miljarden winst oplevert. Wel andere, meer winstgevende poten die Amazon in de afgelopen jaren heeft uitgebouwd.

1,6 miljard
Winst
Amazon puurde in het tweede kwartaal 1,6 miljard dollar bedrijfswinst uit zijn dataopslagdienst AWS, 79 procent meer dan een jaar eerder.

Zo is de serverdienst Amazon Web Services (AWS) een winstgoudhaantje. Op de servers van AWS slaat Amazon onder andere tegen betaling data van bedrijven op. Wanneer u een serie bekijkt van Netflix of een nummer speelt op Spotify is de kans groot dat het bestand wordt gedownload van de servers van AWS. Ook de kamerverhuurder Airbnb en het opslagbedrijf Dropbox maken gebruik van AWS. Het Amerikaanse conglomeraat GE sloot in 2015 30 eigen datacenters en bracht zijn data onder bij AWS.

De servers van AWS genereerden in het tweede kwartaal 6,1 miljard dollar omzet voor Amazon, 49 procent meer dan een jaar eerder. Amazon puurde er 1,6 miljard dollar bedrijfswinst uit, 79 procent meer dan een jaar eerder.

Reclameregie

Daarnaast springt ook Amazons reclamedienst steeds meer in het oog. Grote bedrijven en kleinschalige ondernemingen die hun koopwaar op de webwinkel van Amazon aanbieden kunnen adverteren om hun producten in de kijker te zetten.

Amazon doet tegenwoordig zoveel zaken dat er behoorlijk wat ruimte is om te investeren.
Stephen Lee, Logan Capital Management

Dat steeds meer partijen gebruik maken van die advertentiedienst, blijkt uit de kwartaalupdate van Amazon. De rubriek 'other', die grotendeels bestaat uit de reclameregie, zag de omzet met 129 procent aandikken tot 2,2 miljard dollar. Zo wordt Amazon een te duchten concurrent voor andere grote internetadvertentiediensten, zoals Facebook en Alphabet (Google).

Amazon heeft nu verschillende lucratieve bedrijfstakken, maar dat wil niet zeggen dat het stopt met op grote schaal te investeren. Alleen zullen die investeringen in de cijfers minder hard opvallen, nu Amazon een stevige winstfundering heeft en niet langer een bedrijf in opbouw is.

'De hoeveelheid zaken die Amazon doet is tegenwoordig zo groot dat er behoorlijk wat ruimte is om te investeren', zegt Stephen Lee van het investeerdersadviseur Logan Capital Management aan de krant The Wall Street Journal. 'De cijfers zijn zo hoog geworden dat zelfs stevige investeringen de winst minder treffen dan vroeger.'

In zijn kwartaalupdate lijst Amazon op 2,5 A4-pagina's op welke investeringen het gedaan heeft. Zo kunnen nu ook Fransen via spraakassistent Alexa producten kopen bij Amazons webwinkel, informatie opzoeken op het internet, muziek opzetten en ga zo maar door. Later dit jaar volgen Italië, Mexico en Spanje.

Daarnaast investeert Amazon ook in de Engelstalige Alexa, zodat Amerikanen nog vlotter nog meer producten kunnen kopen bij Amazon.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content