Advertentie

'Vliegende auto vóór eind 2017 klaar'

Het prototype van de vliegende 'auto' van Kitty Hawk. ©Kitty Hawk

Start-up Kitty Hawk laat de eerste beelden van een prototype op de wereld los. Tegen eind dit jaar zou de 'vliegende auto' te koop zijn.

Op de website van Kitty Hawk verschenen maandag voor het eerst beelden van een prototype. Het vliegend voertuig - stiller en lichter dan helikopters - glijdt door de lucht, enkele meters boven een meer ten noorden van San Francisco. Het weegt 100 kg en bereikt volgens testpiloot Cimeron Morrissey een maximumsnelheid van 40 km/u. Het toestel is volledig elektrisch. 

Volgens Kitty Hawk is het vliegend toestel veilig, getest en mag hij in het openbaar gebruikt worden in de VS, zolang dat in verkeersluwe omgevingen gebeurt. Een pilootlicentie hoeft niet.

De voorstelling van de 'vliegende auto' van Kitty Hawk

De New York Times vergelijkt het toestel met een speelgoedhelikopter en als 'een voertuig dat Luke Skywalker (de held uit Star Wars) zou gebouwd hebben met reserve-onderdelen'.

Larry Page, de oprichter van Google (nu Alphabet), investeerde al ruim 100 miljoen dollar in het bedrijf. Sebastian Thrun is er voorzitter. De Duitse computerwetenschapper was de bezieler van Googles initiatief rond zelfrijdende auto’s.

In een profiel vergelijkt de New York Times het Kitty Hawk-toestel met 'een voertuig dat Luke Skywalker (de held uit Star Wars) zou gebouwd hebben met reserve-onderdelen'.

Page is niet de enige tech-ondernemer die de ontwikkeling van een vliegende voertuig financiert. Ook andere figuren uit Silicon Valley, de luchtvaartreus Airbus, het transportnetwerkbedrijf Uber en zelfs de regering van Dubai pompen geld in de nieuwe technologie.

Pour la petite histoire: Kitty Hawk koos zijn bedrijfsnaam niet zomaar. Het verwijst naar het gelijknamige plaatsje in de Amerikaanse staat North Carolina, waar de gebroeders Wright voor het eerst een vlucht maakten met een gemotoriseerd vliegtuig.

De befaamde eerste vlucht van de gebroeders Wright in Kitty Hawk, North Carolina in 1903. ©© Bettmann/CORBIS

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud