Waakhond neemt beursgang Uber en Slack onder de loep

Chatapp Slack trok in juni met veel succes naar de Amerikaanse beurs. ©Bloomberg

Euforie bij de eerste beurskoers, daarna niks meer. Dat typisch scenario bij 'hipster-IPO's' doet bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC alarmbellen afgaan.

De Amerikaanse beurswaakhond SEC gaat de beursgang van jonge bedrijven met een waardering van meer dan 1 miljard dollar (unicorns), zoals Slack en Uber, onderzoeken. Het is nog onduidelijk wat de SEC hoopt te vinden.

De beurswaakhond heeft bij de 'eenhoorns' die de voorbije jaren naar de beurs trokken, documenten opgevraagd, zo meldt de zakenkrant The Wall Street Journal. Het gaat dan om bedrijven zoals de zakelijke chatapp Slack, de taxi-appbedrijven Uber en Lyft en de sociale mediasite Pinterest.

De SEC neemt vooral het verloop van de eerste handelsdag onder de loep. Daarom heeft de SEC diverse beurshuizen, zoals Citadel Securities, aangeschreven om de mails te ontvangen die net voor de opening van de handel werden gestuurd. Maar het is niet duidelijk welke regels de beurshuizen mogelijk overtreden hebben.

Directe notering

Mogelijk heeft het onderzoek te maken met de manier waarop enkele unicorns naar de beurs zijn getrokken. Zo ging Slack in juni van dit jaar naar de beurs met een directe notering. Ook Spotify koos voor dat type notering. Die wijkt van een klassieke beursgang af, omdat er geen nieuwe aandelen worden aangeboden en er wordt ook geen formele introductiekoers ingesteld.

Zo'n directe beursgang biedt de bedrijven het voordeel dat ze geen zakenbanken moeten inhuren. Dat bespaart de bedrijven al snel miljoenen aan commissies.

Unicorns kunnen zich dergelijke directe listing vaak veroorloven omdat ze in het verleden veel geld hebben opgehaald bij privé-investeringsgroepen en nog op een berg cash zitten. Ze kunnen daarom een beursnotering vragen zonder geld te moeten ophalen via de uitgifte van nieuwe aandelen. Daardoor zijn ze niet afhankelijk van de interesse van het brede publiek in hun bedrijf. Ze hebben gezien hun vaak grote naambekendheid ook geen 'road shows' van zakenbanken nodig om bij beleggers interesse op te trommelen.  

Op de eerste handelsdag wordt dan een referentiekoers vastgelegd, maar nadien kan het bij grote interesse nog lang duren alvorens er een eerste koers tot stand komt. Slack opende in juni drie uur na de opening van de handel op Wall Street met een koers die 48 procent boven de referentiekoers lag. Na die initiële euforie ebde de interesse snel weg, intussen is het aandeel bijna gehalveerd. Eenzelfde scenario voltrok zich bij Uber en Lyft

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud