Winkelkar bepaalt reclame die Telenet-klant te zien krijgen

©BELGA

De kabelaar Telenet zal met de hulp van data over fysiek shopgedrag gepersonaliseerde reclamespots sturen naar kijkers van de zenders Vier, Vijf en Zes.

Telenet begint met gepersonaliseerde reclame, nadat eerder concurrent Proximus en Medialaan, het moederhuis van de commerciële zender VTM, ermee begonnen. De reclame die de kijkers van de zenders Vier, Vijf en Zes - in handen van mediagroep SBS - te zien krijgen, zal niet enkel gebaseerd zijn op het kijk- en surfgedrag. Ook de gegevens van winkelaankopen worden gebruikt.

SBS werkt daarvoor samen met de dataleverancier Bisnode, die 'offline' gegevens ontvangt van de klantenkaarten van de grootste winkelketens. Het wordt ook moeilijker aan de advertentie te ontsnappen. 'Want als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien', zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium in de kranten van Mediahuis.

Tuincentrum

De voorbije maanden kregen in de testfase zowat 1,3 miljoen huisgezinnen al 'spotjes op maat' te zien, of ongeveer de helft van de Telenet-klanten. SBS gaf op een presentatie aan wat mogelijk wordt. In een tuincentrum registreert de klantenkaart wat de klant koopt. Bisnode verzamelt die gegevens en geeft die door aan Telenet.

Telenet weet, op zijn beurt, via de aansluitingsgegevens voor nutsvoorzieningen van die klant of hij al dan niet huiseigenaar is. SBS heeft in zijn databank van adverteerders een poortenbedrijf dat zich richt op huiseigenaars met een tuin. De klant krijgt vervolgens een gerichte spot voor nieuwe poorten te zien, zowel op tv als online.

Europese wetgeving

De Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) waren aanvankelijk niet akkoord. De Telenet-klanten stonden eerst immers standaard op de instelling dat ze gerichte tv-reclame wilden ontvangen. 'Dat is aangepast: nieuwe klanten moeten expliciet toestemming geven en bestaande klanten worden gewezen op de voorwaarden', klinkt het. Vanaf mei 2018 wordt de Europese wetgeving strenger en wordt nadrukkelijke toestemming nog belangrijker.

Een gepersonaliseerde advertentie zal 20.000 euro en meer kosten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud