Advertentie

Zalando beleeft bewogen beursdebuut

©EPA

Even leek Zalando het kunstje van Alibaba over te doen, maar de Duitse e-tailer moet het met een minder geslaagd beursdebuut stellen. De meningen over de waardering zijn verdeeld.

Kort na de openingsbel gisteren stevende Zalando op een bijzonder geslaagd beursdebuut af. Het aandeel van de onlineretailer schoot meteen 14 procent hoger.

De Duitsers leken het spel ook slim gespeeld te hebben. De introductieprijs werd uiteindelijk vastgepind op 21,50 euro, midden in de vooropgestelde prijsvork. Daarmee gaf het bedrijf aan dat het niet noodzakelijk het onderste uit de kan wilde halen. Het prijskaartje op Zalando: 5,3 miljard euro.

Bij de slotbel was de winst echter zo goed als verdwenen. De eerste beursrit eindigde met een minieme winst van 0,1 procent.

Dat betekent dat de begeleidende banken hun huiswerk zorgvuldig gemaakt hadden. Maar mogelijk heeft de bedrijfstop een zure nasmaak. Voor een merk dat het moet hebben van ‘cool’ en marketing is een winnaarsimago geen onbelangrijke factor. Een bewogen debuut met een vlakke uitkomst is niet bepaald de verhoopte reclame.

Zalando bracht 11 procent van zijn aandelen naar de beurs. De IPO brengt zo 526 miljoen euro in het laatje. Daarmee heeft Frankfurt zijn grootste beursgang in de technologiesector beet sinds Deutsche Telekom in 2000. Lang zal Zalando evenwel niet kunnen genieten van die status. Vandaag maakt Rocket Internet - nota bene het bedrijf dat Zalando in 2008 mee opstartte en financierde - zijn beursdebuut. Die IPO kan tot 1,6 miljard euro opbrengen.

Beide introducties proberen mee te surfen op de e-commercegolf op de beurs. Die is te danken aan het grote succes van de recente beursgang van de Chinese e-commercereus Alibaba, die op zijn eerste handelsdag 38 procent won. Die IPO was de grootste ooit op Wall Street.

Aan de timing van de operatie zal het dus niet gelegen hebben. Toch kon Zalando het huzarenstukje van Alibaba niet overdoen. In de eerste plaats omdat Alibaba een heel ander beestje is. De Chinese internetreus wordt gemakkelijkheidshalve in het hokje van de e-commerce geduwd, maar het bedrijf van de flamboyante topman Jack Ma is veel meer dan dat. Alibaba is een conglomeraat met tal van andere activiteiten, onder meer financiëledienstverlening. Bovendien is Zalando in tegenstelling tot Alibaba en Amazon niet louter een marktplaats, waar kopers en verkopers elkaar ontmoeten. In die zin heeft de Duitse website meer weg van een klassieke retailer met de daaraan verbonden risico’s. Alleen biedt Zalando zijn waren aan via het internet en niet in een traditionele winkel.

‘Zalando is een retailbedrijf en heeft weinig met technologie te maken’, vindt onafhankelijk analist Wim Lewi. ‘Maar beleggers waarderen het aandeel wel als een technologieaandeel. Om de huidige waardering te rechtvaardigen moet de omzet nog jaren explosief groeien of moeten de marges jaren hoger liggen dan die bij de concurrentie. Dat lijkt me weinig waarschijnlijk.’

Quirien Lemey, technologieanalist bij het beurshuis Petercam, is een andere mening toegedaan. ‘Het is niet evident om een site als die van Zalando in zoveel landen uit te rollen. Bovendien profiteert het enorm van zijn schaalgrootte. Het model kopiëren ligt minder voor de hand dan iedereen denkt.’ Lemey vindt een premie van e-tailers ten opzichte van klassieke retailers gerechtvaardigd. ‘Het internetgebruik zit nog stevig in de lift. Beleggers betalen gewoon voor die groei.’

Zalando wist nog maar pas zijn eerste kwartaalwinst te boeken. De klassieke waarderingsmaatstaven vallen dus moeilijk toe te passen. Als we de koers afzetten tegenover de omzet van vorig jaar blijkt Zalando iets duurder dan sectorgenoten als het Britse Asos en het Italiaanse Yoox. Het veel kleinere Boohoo is dan weer een pak duurder. De recente koersevolutie van die sectorgenoten leert wel dat e-tailers geen aandelen voor hartlijders zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud