Belgen zwichten massaal voor duurste telecompakket

Bij een bundel met vier diensten zit ook altijd digitale televisie. ©Wouter Van Vooren

Nooit hebben meer Belgen het maximale aantal diensten afgenomen bij hun telecomoperator. Die laatste lacht in zijn vuistje: klanten die meer diensten afnemen, brengen meer geld binnen en zijn loyaler.

©Mediafin

Digitale tv, een gsm-abonnement, een vaste telefoonlijn en breedbandinternet. Steeds meer Belgen nemen die vier diensten als één pakket van hun telecomoperator in huis. Dat onderlijnde de telecomwaakhond BIPT gisteren in zijn jaarlijks verslag over hoe de telecommarkt presteert. In 2019 steeg het aantal huishoudens met zo'n bundel met 22 procent naar 1,07 miljoen. Een derde van alle Belgen met een bundel kiest voor vier diensten. Dat is een stijging van 5,3 procentpunten jaar op jaar.

De Belgische telecommarkt doet zijn status van bundelmarkt alle eer aan. 57 procent van de aangesloten gezinnen heeft een bundel. Vorig jaar namen 3,28 miljoen Belgen een bundel af, een stijging van 2,6 procent tegenover een jaar eerder. In 2016 ging het om 3,05 miljoen. Het is een opmerkelijke vaststelling in een tijdperk waarin online tv kijken via Netflix of bellen via WhatsApp aan een opmars bezig is.

De verhouding tussen de bundels verschuift wel door de jaren, merkt het BIPT op. De oerklassieker onder de bundels - digitale televisie, vaste telefonie en breedbandinternet - moet terrein prijsgeven (-5,8 %). De winnaars zijn vierdienstenbundels, zoals WIGO van Telenet en Tuttimus van Proximus. Ook alternatieve driedienstenbundels, waarbij mobiele telefonie in de plaats komt van een vaste telefoonlijn, gaan erop vooruit. Bundels op maat van jongeren, zoals Yugo en Epic Combo, met tv zonder decoder, zijn met minder dan 10.000 nog te klein om mee te spelen.

Voor de telecomoperatoren betekent de verschuiving naar vier diensten winst. Wie meer diensten afneemt, brengt logischerwijs meer geld in het laatje. Huishoudens die vier diensten afnemen, spenderen elke maand gemiddeld 104 euro aan hun telecomabonnement. Het verschil met de ongebonden telecomklant, die bijvoorbeeld alleen vast of mobiel internet afneemt, is enorm. De gemiddelde uitgaven liggen daar op 28 euro. Dat cijfer hoeft niet te verbazen. Wie een basisaanbod vast internet bij Telenet wil, betaalt 28,31 euro.

2,7 procent
verloop
Het verloop ligt bij mensen die vier diensten afnemen op amper 2,7 procent.

Een bundelklant is ook veel loyaler dan de ongebonden klant. In 2019 daalde het aantal gezinnen die voor hun vaste diensten klant werden bij een andere operator licht, van ongeveer 100.000 naar 95.000. Huishoudens die vier diensten afnemen, zullen minder snel overschakelen. Bij bundels met vier diensten ligt het verloop op amper 2,7 procent, bij bundels met drie diensten is dat al 9,4 procent.

De bundelklant kan wel profiteren van de wat aangewakkerde concurrentie. Orange Belgium scoort met zijn aanbod Love. Het BIPT claimt dat de prijsbreker zijn marktaandeel in 2019 met 2,2 procentpunten zag toenemen, al rondt dat nog niet de kaap van 10 procent. De vraag is hoelang Orange Belgium nog aanjager kan spelen. De prijsbreker verhoogde vorig jaar zijn prijzen niet, maar sluit dat voor volgend jaar niet uit. De nieuwe regels rond de netwerkhuurprijzen die het bedrijf moet betalen, vielen minder goed uit dan gedacht.

Onze mening: Think Possible

©Kristof Van Accom

Belgen zijn bundelaars. Ze nemen verschillende diensten af bij één telecomoperator. Steeds vaker gaan die bundelaars voor het volledige pakket: vier diensten. Gemakkelijk toch? Te gemakkelijk, misschien. Het verloop onder die maximale bundelaars ligt laag. Slechts 2,7 procent van die groep zocht vorig jaar een andere operator op, blijkt uit cijfers van de telecomwaakhond BIPT.

Het aantal huishoudens dat zo van vaste diensten veranderde (internet, digitale tv, telefonie), viel zo nog wat terug. Dat is een alarmerende vaststelling, zeker in een sector waar concurrentie zeer welkom is. En zeker nu de digitalisering tal van alternatieven mogelijk maakt. Met internationale streamingplatformen zoals Netflix of Vlaamse alternatieven zoals VTM Go en VRT NU is die tv-decoder misschien niet meer essentieel. Waarom niet bellen over het internet, via WhatsApp of andere berichtenapps? Tijdens de lockdown leerden we dat bijbabbelen met een aperitiefje ook via videoplatformen zoals Zoom kan. Wie bundelt, en elk maand gedwee de factuur betaalt, vergeet misschien dat er alternatieven zijn. Of om het met een Proximus-slogan te zeggen: ‘Think Possible.’

Pieter Haeck, redacteur Ondernemen

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud