nieuwsanalyse

Leroy worstelt met Belgacom-erfenis

©BELGA

De veelgeprezen Proximus-CEO Dominique Leroy leek de voorbije weken van haar voetstuk te vallen. Maar ze krijgt steun van alle kanten . ‘Je kan niet van haar verwachten dat ze de erfenis van het staatsbedrijf Belgacom zomaar op 1, 2, 3 wegwerkt.’

Is het oude Belgacom terug van weggeweest? Het is een vraag die de voorbije weken over de tongen ging, na een opeenvolging van akkefietjes met de telecomoperator Proximus in de hoofdrol. De kleine en grotere problemen en de reacties daarop hadden soms meer weg van het oude ‘ministerie van Telecom’ dan van het frisse en moderne bedrijf dat CEO Dominique Leroy voor ogen heeft.

Sinds Leroy er in 2014 de teugels in handen kreeg, waait er nochtans een frisse wind in de torens in de Brusselse Noordwijk. Na jaren Didier Bellens - een briljante cijferaar maar een belabberde communicator en peoplemanager - veroorzaakte de aanstelling van Leroy als CEO opluchting, zowel bij het personeel als bij de aandeelhouders. Leroy was alles wat Bellens niet was. Ze kon wel communiceren, hield een vinger aan de pols van de consument, droeg geen politieke stempel, was vlot tweetalig en was geen magneet voor controverse.

Leroy voldeed aanvankelijk ook met glans aan de verwachtingen. De CEO zette het beladen Bellens-verleden snel bij het huisvuil met de naamsverandering naar Proximus, wist de fierheid van het personeel in ere te herstellen en bracht sociale vrede in een nochtans uitdagend klimaat. En ook operationeel verging het haar de eerste jaren degelijk. Proximus slaagde erin klanten af te snoepen van Telenet en maakte via contracten met Netflix en Studio 100 ook een vuist in entertainment.

Minister De Croo baart ons meer zorgen dan Dominique Leroy.
Vakbondsbron bij Proximus

Maar sinds kort lijkt de Leroy-motor wat te sputteren. Het bedrijf joeg klanten de gordijnen in met eerst een akkefietje over overprijsde vaste toestellen, de late levering van tv’s die in een promodeal waren aangeboden en aanhoudende facturatieproblemen voor wie van bundel overschakelde. Dat er bovendien onbeholpen werd gecommuniceerd - herinner u de uitspraak van een Proximus-woordvoerder dat ‘het bedrijf er niet was om sympathiek te zijn’ - zette het Radio 2-consumentenprogramma ‘De inspecteur’ ertoe aan om een Facebook-campagne te starten om Leroy in de studio op het matje te roepen. Ze zegde uiteindelijk toe en ging publiekelijk door het stof. ‘2017 is geen goed jaar geweest’, klonk het. ‘We moeten het beter doen.’

Afgelopen week, amper enkele dagen na haar radio-optreden, kampte Proximus plots met een nationale storing. Door een stroompanne in een datacenter zaten de klanten in volle primetime plots een dik uur zonder televisie. Een geval van brute pech, maar het versterkte de negatieve perceptie van de weken ervoor nog.

Leroy lag al meerdere keren overhoop met minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD). ©BELGA

Zeker omdat voogdijminister Alexander De Croo (Open VLD) niet naliet om bij elk nieuw voorval Leroy de wacht aan te zeggen. De minister van Overheidsbedrijven en de Digitale Agenda lag de voorbije maanden herhaaldelijk overhoop met de Proximus-CEO, met als toppunt de oproep om van operator te veranderen nadat Proximus een prijsverhoging had doorgevoerd.

Politieke hommeles, onbeholpen communicatie, ontevreden klanten... Het deed de vraag rijzen hoeveel van het oude Belgacom er nog schuilt onder de frisse Proximus-carrosserie. Maar zowel binnen als buiten het bedrijf wordt die vergelijking kordaat weggewuifd. Leroy heeft te maken met een ongelukkige samenloop van omstandigheden waar ze weinig tot geen verantwoordelijkheid voor draagt, klinkt het unisono.

‘Leroy heeft wel degelijk snelle en goede beslissingen genomen om Proximus te transformeren’, zegt Stefaan Genoe, financieel analist bij het beurshuis Petercam. ‘Met het nodige effect. Maar je kan niet van haar verwachten dat ze de erfenis van het overheidsbedrijf Belgacom zomaar op 1, 2, 3 wegwerkt. Daar kruipt veel tijd en werk in.’

Iedereen bij Proximus vindt dit soort voorvallen vervelend, maar het heeft geen impact op de sfeer. Iedereen trekt aan hetzelfde zeel.
Bron bij Proximus

Ook bij Proximus wordt naar die lange schaduw van het verleden gekeken als het over de huidige akkefietjes gaat. ‘Die technische panne is gewoon brute pech’, zegt een hooggeplaatste bron bij Proximus. ‘En de rest? Dat is vooral het gevolg van een complexe IT-situatie, waar verschillende systemen uit het verleden moeten worden samengevoegd. We werken daar hard aan, maar het is minder eenvoudig dan het klinkt. Zeker omdat daar onder Bellens zeer weinig in werd geïnvesteerd.’

Dat Leroy onder zware druk zou staan, wil niemand horen. ‘Dominique neemt enorm veel hooi op de vork en vuurt iedereen in de organisatie aan om er even hard tegenaan te gaan. Ze heeft een enorme impact gehad op de cultuur hier. Iedereen bij Proximus vindt dit soort voorvallen vervelend, maar het heeft geen impact op de sfeer. Iedereen trekt aan hetzelfde zeel.’

Een storm in een glas water, dus? ‘Ik wil het niet kapotrelativeren. Natuurlijk moet het bedrijf het beter doen voor klanttevredenheid. Maar financieel heeft dit geen impact’, zegt Genoe. ‘Ik heb met verbazing gekeken naar hoeveel aandacht dit kreeg. Ik vermoed dat het vooral een rustige periode was voor de media, en dat de minister een kans zag om zich te profileren.’

Dat De Croo zich zo dwars opstelt tegenover Proximus, creëert wel enige wrevel in het bedrijf. ‘Minister De Croo baart ons meer zorgen dan Leroy. Hij gedraagt zich als minister van Consumenten, terwijl hij verantwoordelijk is voor de overheidsbedrijven en de digitale agenda’, zegt een vakbondsbron.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content