Orange Belgium voorspelt winstgroei in 2019

Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium. ©BELGA

De uitdager op de Belgische telecommarkt slaagde er voor het tweede kwartaal in flink wat mobiele datavreters en televisieklanten te strikken.

Het aandeel van Orange Belgium   was sinds de stevige derdekwartaalcijfers in oktober met zo'n 20 procent gestegen en de nummer drie van de Belgische telecom stelt ook over het vierde kwartaal niet teleur.

Voor het tweede kwartaal op rij legt de groep een vrij sterke groei van het aantal klanten neer, zeker in de twee speerpunten. Ten eerste het ongelimiteerde aanbod voor mobiele datavreters (61.000 nieuwe klanten, nog iets beter dan de 53.000 deze zomer). De nummer drie lanceerde dat aanbod al begin vorig jaar, Telenet volgde vorige week als laatste.

Bundel

Ten tweede de televisie-, internet- en telefoonbundel LOVE (25.000 nieuwe klanten, tegenover 19.000 deze zomer). Die gebundelde klanten zijn de trouwste klanten, omdat ze al hun diensten bij één operator afnemen en dus twee keer nadenken voor ze van operator veranderen.

Door de sterke groei van de bundel, waar Orange Belgium zich tegenover marktleiders Proximus en Telenet als prijzenbreker profileert, slaagt de telecomoperator erin de opstartverliezen terug te dringen. Die beliepen in het vierde kwartaal nog 1,5 miljoen euro, tegenover 3,5 miljoen euro een jaar eerder.

Beter dan verwacht

De sterke commerciële prestatie in die twee speerpunten vertaalt zich in iets beter dan verwachte jaarresultaten: de omzet steeg met een kleine 3 procent tot 1,28 miljard euro, de brutobedrijfswinst (ebitda) zakte met 3 procent naar 286,1 miljoen euro.

Die winstdaling komt vooral door twee factoren. Telenet viel in 2018 weg als 'huurder', omdat die door de overname van BASE nu zijn eigen mobiele netwerk heeft. En Europa schafte vanaf juni de 'roaming' af, de vaak absurd hoge prijzen die telecomspelers aanrekenden als klanten buiten de landsgrenzen mobiel surften.

Netwerk

Let wel: zoals bij alle telecomoperatoren (zie ook: Telenet) gaapt er een grote kloof tussen het brutobedrijfsresultaat en het nettoresultaat, als gevolg van de hoge investeringen in een performant netwerk. Bij Orange Belgium zakt de nettowinst 17 procent naar 32,4 miljoen euro of 0,54 euro per aandeel.

Dat betekent dat de groep met een stabiel brutodividend van 50 cent zo goed als de volledige nettowinst naar de aandeelhouders laat vloeien. De geringe schuldenlast laat dit toe: de schulden zakten 16 procent naar 264,3 miljoen, minder dan één keer de brutobedrijfswinst dus. 

Bovendien stelt Orange Belgium voor 2019 winstherstel in het vooruitzicht. CEO Michäel Trabbia rekent op een brutobedrijfswinst tussen 285 en 305 miljoen euro - analisten rekenden tot nog toe grosso modo op een stabilisatie - en een 'lichte' groei van de omzet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect