Orange Belgium verwacht 10 miljoen euro meer winst

De Brusselse kantoren van Orange Belgium. ©BELGA

De aanbieder van telefonie, internet en televisie boekte afgelopen drie maanden meer omzet en winst dan analisten hadden verwacht. De winstprognose gaat omhoog.

Kort samengevat blijft Orange Belgium  (het vroegere Mobistar) mobiele klanten winnen en verbruiken de bestaande klanten almaar meer data. Dat duwt de omzet omhoog. Tegelijk dringt het bedrijf zijn kosten terug, wat de winst doet groeien. 

Sinds de recente update van de tariefplannen is de telecomoperator volgens analisten tegenwoordig de prijsbreker van de markt. Afgelopen kwartaal - dat is vóór de tarieven scherper werden gemaakt - kwamen er 3.500 nieuwe postpaidklanten bij. Na negen maanden staat de teller op 29.700.

Die groei hield de omzet uit telefonie min of meer stabiel (-0,6%). Dankzij een iets hoger dan verwachte verkoop van mobiele toestellen (28 miljoen versus 25,3 miljoen euro verwacht) stegen de totale verkopen met 1,7 procent tot 311,1 miljoen euro.

De stijging kwam er ondanks de negatieve impact van 13 miljoen euro minder roaminginkomsten. Het was het eerste kwartaal dat de opgelegde verlaging door Europa voluit speelde. Na negen maanden bedraagt de impact -19,2 miljoen euro. Zonder dat negatieve effect was er in het derde kwartaal 6,2 procent omzetgroei geweest, en 2,9 procent na negen maanden.

Televisie

Michaël Trabbia, topman van Orange Belgium (het vroegere Mobistar). ©David Morganti

De lancering van televisie, gebundeld  met internet, zit volgens de nieuwe topman Michaël Trabbia op schema. Na drie kwartalen staat de teller op 17.600 abonnees. Analisten gingen uit van 20.000. De uitdaging is niet min, aangezien rivalen Telenet en Proximus al jarenlang bundels aanbieden met digitale televisie en daarmee een stevige klantenbasis hebben opgebouwd. Het wordt niet simpel om die klanten weg te lokken.

Tot voor kort focuste Orange op bestaande klanten. Sinds vorige maand krijgen ook niet-klanten een aanbod, via direct marketing en televerkoop. Er is ook een indirecte verkoop via 45 Carrefour- en 23 Media Markt-winkels.

CEO Trabbia: 'We zijn vrij goed gestart en de klanten zijn tevreden over het tv-product. De cijfers zijn bemoedigend. Op korte termijn willen we 5 procent marktaandeel veroveren, en op middellange termijn moet 10 procent mogelijk zijn.'

Ter herinnering: Orange, toen nog Mobistar, lanceerde enkele jaren geleden al eens een pakket van internet en televisie, waarvoor klanten zich een satelliet moesten aanschaffen. Die poging ging roemloos ten onder. Ditmaal biedt Orange televisie aan via de kabel van Telenet.

Winstgroei

In het beheersen van zijn kosten excelleert Orange Belgium wel. De commissies aan derde distributeurs werden verlaagd, net als de arbeidskosten en de IT- en netwerkkosten. Dat zorgde in het derde kwartaal voor een winstgroei (ebitda) van 7,2 procent tot 92,2 miljoen euro. Dat is zowat 10 miljoen euro meer dan de analisten hadden verwacht.

Onderaan de resultatenrekening daalt de nettowinst met 1,8 procent tot 22,2 miljoen euro. Per aandeel gaat de winst van 0,38 naar 0,37 euro. De analistenconsensus stond op 0,34 euro.

Vooruitzichten

De sterke kostencontrole én de commerciële gang van zaken maken Orange Belgium optimistischer voor de rest van het boekjaar. De winstprognose gaat 10 miljoen euro omhoog.

De groep mikt nu op een bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) van 280 à 300 miljoen euro. Voordien was dat 270 tot 290 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud