Advertentie

PREVIEW Overwint Telenet kopwind in tv en mobiele telefonie?

Comakijkers en prepaidklanten, twee groepen om in de gaten te houden. ©BELGA

Bingewatchers en prepaidklanten. Het zijn twee groepen klanten waar het in de resultaten van telecomoperator Telenet naar uitkijken is.

Telenet opent woensdag voorbeurs als laatste van de drie telecomoperatoren de boeken van het tweede kwartaal. De verwachtingen in Woluwe, al even het nieuwe hoofdkantoor van Telenet, zijn voor dit jaar nuchter: een vlakke omzetgroei en een toename van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) van om en bij de vijf procent. 

Voor het tweede kwartaal gaat het analistenleger uit van een omzetgroei van 0,9 procent naar 623,7 miljoen euro en een toename van de ruime bedrijfswinst met 2,4 procent naar 297,3 miljoen euro. De toplijn kampt volgens Telenet zelf met regelgevende tegenwind en de structurele neergang van de prepaidbusiness. 

Strijd met Orange

+4000
Analisten verwachten weer een stijging van het aantal premiumkijkers.

Operationeel is het daarom uitkijken naar twee groepen klanten: comakijkers en prepaidklanten. In het eerste kwartaal zag Telenet voor het eerst zijn aantal premiumabonnees in de televisietak - die naast het basis-kabelaanbod extra zenders willen via de decoder - voor het eerst afnemen

De grote vraag is of Telenet zich kan herpakken. Analisten gaan daar alleszins van uit. Ze mikken op 1,731 miljoen premiumabonnnees, 4.000 meer dan op het einde van het eerste kwartaal. Telenet kan zich alvast optrekken aan de gestokte groei van het aantal televisieabonnees bij Orange Belgium - als prijsbreker de voornaamste uitdager. 

BASE-erfenis

Een ander aandachtspunt voor Telenet is de prepaidbusiness, die het meenam bij de overname van BASE. Uit die overname haalt Telenet de nodige voordelen - zoals het niet langer moeten huren, maar wel bezitten van een netwerk - die zich vertalen in kostenbesparingen, maar ook enkele uitdagingen, zoals het legertje prepaidklanten.

Die prepaidklanten moesten zich voor 7 juni registreren, aangezien de overheid geen anonieme prepaidkaarten meer tolereerde.

Het deed veel klanten nadenken over hun prepaidkaart: analisten verwachten een daling van het prepaidbestand met een vijfde, richting 638.365 klanten. Voor Telenet blijft het de uitdaging klanten naar het postpaidaanbod te loodsen en idealiter naar de lucratieve WIGO-bundel (digitale tv, internet, mobiele en vaste telefonie in een pakket). Rivaal Proximus kon met de rivaliserende Tuttimus-bundel een sterke groei voorleggen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud