Advertentie

Proximus weet nog eens wat groei is

Proximus-CEO Guillaume Boutin noemt 2021 een transitiejaar. ©BELGA

Proximus heeft het voorbije kwartaal voor het eerst sinds 2018 nog eens omzetgroei gerealiseerd, geholpen door de lage vergelijkingsbasis van dezelfde periode vorig jaar. De telecomgroep bevestigt de outlook voor het hele jaar.

Een transitiejaar, zo omschreef CEO Guillaume Boutin begin dit jaar het komende 2021 voor Proximus . Daarmee temperde hij de verwachtingen voor de komende financiële resultaten. Van het telecombedrijf hoeven we dit jaar geen kwantumsprong te verwachten qua omzet en winst.

De cijfers van het tweede kwartaal bevestigen dat beeld. Met een omzetstijging van 3 procent naar 1,37 miljard euro - de eerste groei in elf kwartalen - doet het telecombedrijf het voorzichtig beter dan de 1,33 miljard euro die analisten gemiddeld in de tabellen hadden staan. Dat in het tweede kwartaal van 2020, toen de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte, de lat laag lag, is daar niet vreemd aan.

11
kwartalen
Het was van het derde kwartaal van 2018 geleden dat Proximus nog eens omzetgroei kon voorleggen.

Proximus klopt zichzelf evenwel ook op de borst met wat het een 'sterke commerciële prestatie' noemt. Het won in het tweede kwartaal 12.000 tv-klanten, 48.000 mobiele klanten en 10.000 internetklanten. Die zijn te vinden in zowel de consumentenmarkt als in de bedrijvenmarkt.

Die consumenten nemen almaar meer Proximus-producten in bundel af. Het bedrijf verwelkomde 18.000 extra bundelklanten, een groei van 6,6 procent in vergelijking met vorig jaar. In de consumentenmarkt nemen klanten nu gemiddeld 2,68 omzet genererende diensten (RGU's) af, 2,6 procent meer dan vorig jaar. Per consument verdient Proximus gemiddeld 58,8 euro, 1,2 procent meer dan vorig jaar.

Proximus verwijst naar het succes van de Flex-formules, bundels die klanten zelf flexibel kunnen samenstellen. Donderdag boekte Telenet ook al groei in dat flexibele segment, met zijn ONE-aanbieding. Die flexibele bundels hebben ook wel een schaduwzijde: Proximus krijgt aan steeds minder klanten een vaste lijn verkocht.

Investeringsjaar

Tegenover die omzetgroei staat een dalende onderliggende brutobedrijfswinst (ebitda). Die loopt 3,7 procent terug tot 459 miljoen euro, maar komt wel licht boven de analistenlat - 452 miljoen euro - uit.

Waar zit de groei van Proximus?

Belgie:

  • Consumentenmarkt: + 2,3 procent tot 666 miljoen euro.
  • Bedrijvenmarkt: +3,5 procent tot 339 miljoen euro.
  • Groothandel: +0,4 procent tot 71 miljoen euro.

Internationaal:

  • BICS (internationale groothandel): +2,5 procent tot 242 miljoen euro.
  • TeleSign (beveiliging sociale netwerken): +12,8 procent tot 77 miljoen euro.

Dat de omzet stijgt maar de rendabiliteit daalt, ligt voor een stuk aan de lastige vergelijking met vorig jaar. Toen kon Proximus door de coronapandemie sommige kosten uitzonderlijk uitsparen, wat de operationele uitgaven drukte. Die 'opex' steeg in het voorbije tweede kwartaal daardoor met 6,7 procent naar 430 miljoen euro.

Bovendien zit Proximus volop in investeringsmodus - dé reden waarom Boutin 2021 als een transitiejaar omschrijft. Dat weerspiegelt zich ook in de kwartaalcijfers. Proximus gaf 272 miljoen euro uit, wat het totaal voor het eerste halfjaar op 497 miljoen brengt, 79 miljoen euro meer dan vorig jaar. Dat geld stroomt vooral naar het opwaarderen van het glasvezelnetwerk, dat 32 procent van de 'capex' opslorpt.

Dat glasvezelnetwerk, dat de kwaliteit en de snelheid van internetverbindingen gevoelig verbetert, covert inmiddels 10 procent van de Belgische markt, 621.000 huishoudens. 90.000 klanten tekenden al in op de internetupgrade.

Lage lat

De cijfers geven Proximus het nodige vertrouwen om de outlook voor het volledige jaar te bevestigen. Daarin rekent Boutin op een binnenlandse omzet rond het peil van 2020 en een ebitda voor de hele groep die terugloopt van 1,84 miljard naar ongeveer 1,76 miljard euro.

Dat die verwachtingen worden bevestigd, mag niet echt verbazen. Toen Proximus begin dit jaar zijn outlook presenteerde, interpreteerde de markt de lage lat die toen werd gelegd als een verkapte winstwaarschuwing.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud