Telenet voorspelt eerste winstdaling sinds beursgang

Telenet-topman John Porter. ©Jonas Lampens

De internet- en entertainmentgroep verwacht dit jaar een lagere omzet en winst. Dat komt door het verlies van de netwerkhuurder Medialaan én door de stevige prijsconcurrentie van Orange Belgium.

Telenet   heeft de verwachtingen voor 2018 ingelost. Uit 1 procent meer omzet haalde het kabelbedrijf 9 procent meer bruto bedrijfswinst (zie cijfers onderaan).

Voor dit jaar klinkt de boodschap een pak pessimistischer. De omzet zal met 2,5 procent dalen en de winst (ebitda) zal 1 à 2 procent lager uitkomen. Analisten rekenden voor dit jaar op een stabiele bruto bedrijfswinst.

Het wordt - als de verwachting eind dit jaar uitkomt - de eerste daling sinds 2005. En die komt er niet zomaar. Telenet ziet huurder Medialaan met zijn mobiele klanten van Mobile Vikings en JIM in maart overlopen van zijn mobiele netwerk (BASE) naar dat van Orange Belgium.

Die snoept ook gretig internet- en televisieklanten af van de kabelaar, zoals gisteren nog bleek uit Oranges sterke kwartaal- en jaarcijfers. Om die trend te breken plant Telenet extra commerciële uitgaven om de groei de komende jaren te stimuleren.

En zoals alle telecomoperatoren ervaart Telenet ook een impact van het terugdraaien van de roamingtarieven (de inkomsten uit surfen en bellen in het buitenland).

In het slotkwartaal van 2018 verloor Telenet 26.300 televisie- en 8.700 internetklanten. Vaste telefonie zag 19.500 abonnees hun contract stopzetten. Mobiel kwamen er 8.500 klanten (postpaid) bij. De all-inbundel Wigo trok 21.900 extra gezinnen aan, tot een totaal van 399.700 - dat is bijna één op de vijf van alle Telenet-klanten. 

Stijgend klantenverloop

De terugval in televisie en breedband schrijft het bedrijf volledig toe aan het stijgende klantenverloop in Brussel, waar Telenet eind 2016 SFR Belux (het oude Coditel) overnam. 'SFR buiten beschouwing gelaten was er een lichte verbetering van het aantal abonnees', zegt topman John Porter in het jaarrapport. Orange Belgium-topman Michaël Trabbia gaf gisteren aan dat zijn bedrijf in Brussel flink wat Telenet-klanten kan overtuigen de overstap te maken.

Telenet verwacht in het huidige kwartaal beterschap in Brussel. CEO Porter: 'We verwachten dat deze trend in de loop van het eerste kwartaal van 2019 zal verbeteren, aangezien de verkoop beduidend toeneemt dankzij de tijdelijke promotie die wij begin november in Brussel hebben gelanceerd en naarmate we de achterstand van onze installaties in het gewest wegwerken.'

Over heel 2018 verloor Telenet 47.900 televisie- en 16.300 internetklanten. Het aantal mobiele abonnees (postpaid) zat 86.200 in de lift. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content