Telenet tast diep in buidel voor BASE

©BELGA

De kabelgrootmacht Telenet legt 1,3 miljard op tafel voor BASE, het nummer drie op de Belgische mobiele markt. De deal hertekent de machtsverhoudingen in het telecomlandschap ingrijpend.

‘Je kan niet blijven huren. Op een bepaald moment wordt je familie zo groot dat je een huis moet kopen. Dat hebben we vandaag gedaan. Telenet heeft zijn eigen mobiele huis gekocht.’ Met die simpele metafoor toonde Telenet-CEO John Porter gisteren de ijzersterke logica aan achter de verrassende overname van BASE.

De Amerikaan, die nog maar sinds 2013 aan het roer staat bij Telenet, doet met de Belgische mobiele dochter van KPN misschien wel de koop van het jaar. En dat terwijl analisten een deal vooraf onwaarschijnlijk achtten. ‘Waarom zou Telenet investeren in een eigen netwerk terwijl het vandaag in een zetel zit?’, klonk het telkens wanneer KPN zijn dochter BASE weer in de etalage plaatste.

Dat zit zo. Vandaag ‘huurt’ Telenet capaciteit voor zijn mobiele diensten op het mobiele netwerk van Mobistar. Die ‘MVNO-deal’ is momenteel nog uiterst lucratief voor Telenet. ING schreef onlangs in een rapport dat Telenet een bedrijfskasstroommarge tussen 20 en 30 procent genereert op mobiel. Bij Mobistar en BASE bedragen die marges 23 en 20 procent.

‘Je kan niet blijven huren. Op een bepaald moment wordt je familie zo groot dat je een huis moet kopen. Dat hebben we vandaag gedaan. Telenet heeft zijn eigen mobiele huis gekocht.’
John Porter
CEO Telenet

Maar de markt staat niet stil. Door de opkomst van smartphones wordt er steeds meer mobiel gesurft en dreigde de lucratieve deal met Mobistar almaar minder lucratief te worden. De overeenkomst met Mobistar stipuleert dat Telenet betaalt naar verbruik. Doordat klanten steeds meer megabytes van hun dataplan gebruiken, zouden de marges van Telenet onder druk komen te staan. In plaats van de deal met Mobistar te heronderhandelen, kiest Telenet nu voor de vlucht vooruit door een eigen netwerk in te lijven.

Tegen de verwachting in kiest Telenet echter niet voor Mobistar, maar voor BASE, de ‘onhuwbare dochter’ van KPN. Een verrassende zet waarmee Telenet in één klap tekent voor de grootste omwenteling in het Belgische telecomlandschap in jaren. Door BASE in te lijven wordt Telenet de tweede grootste speler op de markt voor mobiele diensten. De facto ontstaan twee grote machtsblokken in het Belgische telecomlandschap: Proximus en Telenet. Met hun bundelstrategie, het aanbieden van televisie, breedbandinternet en mobiele diensten in één pakket kunnen ze klanten lokken en aan zich binden.

Die strategie leidde vorig jaar nog tot flink wat onvrede toen Telenet eenzijdig de prijzen voor zijn bundels verhoogde. Misnoegde consumenten maakten flink trammelant, maar de oproep om via een groepsaankoop een interessantere telecomdeal te scoren, liep met een sisser af.

Quid Mobistar?

Voor Mobistar is de deal pijnlijk. Vanaf 2018, wanneer de MVNO-deal met Telenet definitief afloopt, ziet de dochter van het Franse Orange liefst een vijfde van haar bedrijfskasstroom verdwijnen. Mobistar heeft vandaag geen bundelstrategie waarmee het klanten aan zich kan binden en loopt het risico lijdzaam te moeten toezien hoe Proximus en Telenet op zijn klanten jagen.

Gevolgen pas voelbaar in 2018

BASE blijft bestaan
Voor de klanten van BASE verandert er in eerste instantie weinig. Telenet behoudt voorlopig het merk en de strategie van BASE en ook de bestaande partnerschappen met onder meer JIM Mobile en Aldi TALK en de deals met Mobile Vikings, een virtuele operator (MVNO) op het BASE-netwerk, worden voortgezet. Met de overname van BASE doet Telenet ook zijn eerste stappen in Wallonië. Speculatie dat Telenet verdere overnames plant in het zuiden van het land is ‘prematuur’, klinkt het in Mechelen.

Geen prijsverhoging
Ook aan de scherpe tarieven van BASE wordt niet getornd, viel gisteren te horen bij Telenet. Maar de consumentenorganisatie Test-Aankoop vreest dat de consument binnenkort toch hogere prijzen zal betalen. ‘Met de overname van BASE door Telenet verdwijnt alweer een speler van de telecommarkt en wordt een stap gezet richting een sterker duopolie.’

Migratie pas in 2018
Ook de Telenet-klanten moeten niet meteen ingrijpende wijzigingen verwachten. Zeker tot 2017, wanneer de MVNO-deal met Mobistar afloopt, blijven ze bellen, sms’en en mobiel surfen op het netwerk van Mobistar. Pas daarna zal de migratie naar het verbeterde netwerk van BASE geleidelijk aan worden doorgevoerd

Snoeien in verkooppunten
Waar de fusie mogelijk wel sneller voelbaar zal zijn, is bij de fysieke verkooppunten van Telenet en BASE. Telenet heeft 45 eigen winkelpunten, terwijl BASE 115 BASE Shops uitbaat. Vaak liggen die maar een paar honderden meters uit elkaar. ‘Daar zal zeker een rationalisering plaatsvinden’, zei Telenet-CEO John Porter gisteren. Maar hij haastte zich om te zeggen dat Telenet voornamelijk mikt op natuurlijke afvloeiingen.

De groep wil dit jaar wel een tweede poging wagen om zich te lanceren op de markt voor televisie en breedbandinternet via het netwerk van Telenet. Maar Mobistar wacht op een demarche van de telecomwaakhond BIPT. Die komt later dit jaar met nieuwe opgelegde groothandelstarieven die een televisieaanbod rendabel moeten maken voor nieuwkomers. De overname van BASE moet volgens Mobistar-topman Jean Marc Harion de telecomwaakhond ‘meer dan ooit aansporen om de omstandigheden op de kabelmarkt te openen te verbeteren’.

Volgens Telenet verandert er dan weer niet zoveel. ‘De reactie van Mobistar was te voorzien’, reageerde CEO John Porter gisteren. ‘Maar deze deal verandert weinig aan de dynamiek in de markt. Het aantal spelers en netwerken blijft behouden.’

Knus duopolie

De overname heeft nog een andere aangename bijwerking voor de gevestigde waarden Telenet én Proximus. Met BASE in de etalage stond de deur op een kier voor de intrede van een nieuwe speler op de Belgische markt. De namen Altice, de telecomgroep van de seriële overnemer Patrick Drahi, en Free circuleerden als serieuze kanshebbers.

Vooral die laatste naam doet telecomoperatoren in heel Europa beven. In Frankrijk haalde Free van ondernemer Xavier Niel de telecomsector grondig overhoop met zijn prijsbrekersstrategie. Daar zit geen enkele telecomspeler in ons land op te wachten. In het knusse Belgische duopolie houden de bestaande spelers elkaars marges in stand door vooral op de kwaliteit van het aanbod te spelen in plaats van op prijs. In die zin mag ook Proximus blij zijn dat Telenet de deur dicht heeft gedaan. Het valt echter te betwijfelen of die spelers de Belgische markt opgegeven hebben. Met Mobistar zijn nog verschillende opties mogelijk. Het pokerspel is nog niet ten einde.

©MEDIAFIN

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud