nieuwsanalyse

Waarom onze telecomfactuur jaarlijks stijgt

Telenet-CEO John Porter. ©Kristof Vadino

Zolang de markt van internet en digitale televisie geen derde sterke speler heeft, kunnen Telenet en Proximus met de vingers in de neus hun prijzen optrekken.

Nieuwjaar en een duurdere telecomfactuur gaan hand in hand. Proximus kondigde in oktober al prijsverhogingen aan voor het nieuwe jaar. Dinsdag was Telenet aan de beurt.

CEO John Porter had in een recent interview nog aangekondigd dat er opnieuw eentje zat aan te komen, in lijn met de indexering. 'De jaarlijkse verhogingen helpen onze grote investeringen te financieren. Die zijn nodig om het netwerk performant te houden', klonk het toen.

'De jaarlijkse verhogingen helpen onze grote investeringen te financieren. Die zijn nodig om het netwerk performant te houden'.
John Porter
CEO Telenet

Die uitleg echoot Telenet nu ook op zijn website ter verantwoording van de prijsstijging. 'We doen hoe langer hoe meer online', klinkt het daar. 'Tegelijk verwachten we altijd en overal de beste surfervaring. En dat vraagt meer en meer van onze digitale netwerken, toepassingen en diensten. We willen je het strafste netwerk blijven bieden, ook als het dataverbruik stijgt of wanneer je met meerdere toestellen tegelijk online bent.'

Conform inflatie

Concreet vertaalt zich dat in prijsstijgingen voor de Whop- en Whoppa-bundels (+1,35 en +1,55 euro per maand). Dat is een respectieve stijging met 2,1 en 1,9 procent. Ook de zakelijke bundels Fluo en Fluo Home en de meeste individuele diensten worden duurder.

'We namen de inflatie als leidraad', verantwoordt Telenet zijn stijging. De inflatie in ons land bedroeg vorig jaar inderdaad gemiddeld 1,99 procent.

De enige diensten waar de prijzen intact blijven, zijn de WIGO-bundel, abonnementen voor mobiele telefonie, de extra zenderpakketten en de 'overige tarieven per minuut voor vaste telefonie'. Details staan opgelijst op deze webpagina.

Telenet-klanten op wie de prijsverhogingen van toepassing zijn, worden vanaf vandaag geïnformeerd per brief of e-mail. Klanten kunnen ook zelf online nagaan wat de prijsverhoging voor hen betekent. 

Waarom mobiel niet duurder wordt

Dat de prijzen van de mobiele pakketten niet worden verhoogd, verbaast niet. In dat segment is er veel meer concurrentie dan op de vaste netwerken, waar Proximus (koper) en Telenet (kabel) de facto een knus duopolie vormen.

Mobiel zijn er om te beginnen drie nationale spelers: Proximus, BASE (sinds vorig jaar in handen van Telenet) en Orange (het nieuwe Mobistar). Zij verhuren hun netwerken bovendien aan zogenaamde virtuele mobiele operatoren als Mobile Vikings, JIM Mobile, Allo RTL, United Telecom, Join en Billi die doorgaans goedkopere pakketten aanbieden.

Ook de vaste netwerken zijn, op bevel van telecomwaakhond BIPT, opengesteld. Maar met veel minder resultaat. BASE probeerde vier jaar geleden - onder de merknaam Snow - digitale televisie en breedbandinternet aan te bieden via het netwerk van Proximus (toen nog Belgacom). Zonder succes, nog geen twee jaar later werd Snow alweer opgedoekt. Het product haalde niet meer dan 35.000 klanten.

Rompslomp

'Wie van mobiele operator verandert, moet maar een formulier ondertekenen. Van vaste operator veranderen, brengt nog steeds zo'n rompslomp met zich mee dat de meeste mensen ontmoedigd raken', zei Jos Donvil, de toenmalige topman van BASE toen. Lees: Belgacom zag zijn klanten niet graag vertrekken naar BASE en zorgde dat de switch niet al te vlot verliep.

'Telenet verplicht ons om twee keer een installateur te sturen naar een klant die overstapt naar Orange. Terwijl we allebei gebruikmaken van dezelfde installateurs.'
Michaël Trabbia
CEO Orange

Ook Orange, dat sinds kort televisie en breedbandinternet via Telenets netwerk aanbiedt, klaagt over moedwillige obstructies. CEO Michaël Trabbia: 'Telenet verplicht ons om twee keer een installateur te sturen naar een klant die overstapt naar Orange. Terwijl we allebei gebruikmaken van dezelfde installateurs. Bij wijze van spreken zet een installateur de ene dag zijn Telenet-pet op en bij de volgende afspraak heeft hij een Orange-pet op.'

Telecomminister Alexander De Croo verwacht veel van Orange: 'Dat bedrijf heeft al aangekondigd dat het de markt wil wakker schudden. Een telecomspeler erbij betekent op termijn méér concurrentie, méér druk op de prijzen en méér keuze voor de consument. En dat is een goede zaak.'

Trage waakhond

Tegen volgende zomer moet een dergelijke switch een pak vlotter gebeuren. De nieuwe operator-leverancier regelt alles, het tijdstip van bezoek van de installateur wordt precies vastgelegd en nadien volgt een verslag. Op die manier zullen onderbrekingen en dubbele facturatie vermeden worden, stelt de telecomwaakhond BIPT.

Tegen volgende zomer moet een switch tussen vaste operatoren een pak vlotter gebeuren.

Merk op dat de waakhond BIPT dat initiatief vier jaar geleden al had aangekondigd. Die traagheid van handelen deed minister De Croo een jaar geleden nog steigeren. De recent aangestelde nieuwe BIPT-voorzitter Michel Van Bellinghen weet dus wat hem te doen staat. 'In een sector die zo snel gaat, is traagheid een probleem', gaf Van Bellinghen vorige week toe in Trends.

Als de 'easy switch' op 1 juli van start gaat, zullen mensen aangemoedigd worden prijzen te vergelijken - zoals vandaag op de energiemarkt. Het BIPT werkt aan een vernieuwde website om de telecomprijzen te vergelijken.

Relatief duur

Zolang de vaste markt geen derde sterke speler heeft, kunnen Telenet en Proximus jaarlijks met de vingers in de neus hun prijzen optrekken. En hun winstmarges op peil houden tot verhogen - wat dan weer goed nieuws is voor de beleggers in die bedrijven.

Maar ook in onze buurlanden trekken telecombedrijven hun prijzen stelselmatig op. Het BIPT: 'Die verhogingen zijn evenzeer in Frankrijk en Nederland te zien, alleen vermommen de operatoren ze niet als een indexering van loon- en andere kosten.'

'De verhogingen in de telecomsector zijn evenzeer in Frankrijk en Nederland te zien, alleen vermommen de operatoren ze niet als een indexering van loon- en andere kosten.'
Telecomwaakhond
BIPT

Hoe dan ook zijn de telecomdiensten hier aan de dure kant, bleek onlangs uit een vergelijkende studie van de telecomwaakhond BIPT. Voor de bundel vaste telefonie, internet en televisie - de triple play - betaalt de Belg gemiddeld bijna 65 euro voor het pakket met snel internet (tussen 30 en 100 Mbps). Enkel Nederland is nog iets duurder. De Franse klant is het goedkoopst af, hij betaalt 21 euro minder per maand.

Maar voor die hoge prijzen krijgen de klanten ook een goede kwaliteit en beschikbaarheid van de netwerken, nuanceert het BIPT.

Dekking

Met 99 procent beschikbaarheid van breedbandinternet staat België derde op de Europese ranglijst. In rurale gebieden zakt die dekking tot 86 procent, maar dat is heel wat beter dan Frankrijk (23%). Telenet en Proximus investeren zowat 5 procentpunten meer in hun netwerken dan hun Europese collega's: 20 versus 15 procent van de omzet.

Bovendien hangen Belgen maar zes maanden vast aan een telecomabonnement, in andere landen is dat één tot zelfs twee jaar. Ook dat verklaart mee de hogere prijzen in ons land.

Proximus

Proximus, Telenets grote rivaal, kondigde in oktober al soortgelijke prijsverhogingen aan. Zo steeg de prijs van de bundel internet-televisie-telefonie op 1 januari van 63,95 tot 65,85 euro. Internet Comfort werd 1,1 euro duurder tot 40,05 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect