'We hebben geen plan B nodig'

Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium: ‘De resultaten bewijzen dat mensen op onze diensten zitten te wachten.’ ©BELGA

Orange Belgium, prijsbreker in telecomland, weet almaar meer mobiele datavreters en televisieklanten te strikken. Een groot deel komt overgelopen van het duurdere Telenet. Topman Michaël Trabbia hoopt vanaf de zomer ook te scoren met goedkoper breedbandinternet.

Full house gisteren bij Orange Belgium. De sterke jaarresultaten lokten een tiental journalisten naar het hoofdkwartier in Evere, vlak bij het NAVO-gebouw. Het is lang anders geweest. Jaren keek amper iemand om naar de kleinste operator van ons land, die met zijn louter mobiele aanbod machteloos stond tegen het bundelgeweld (telefonie, internet en tv) van ex-monopolist Proximus en de kabelbedrijven Telenet en VOO.

Dat veranderde toen Orange Belgium in 2016 de openstelling van de kabel aangreep om net als zijn rivalen breedbandinternet en digitale televisie aan te bieden, via het netwerk van Telenet en VOO. Tegen een lagere prijs. De bundel LOVE, met televisie, internet en telefonie, kreeg er vorig jaar 77.000 klanten bij tot 180.000, 75 procent meer dan in 2017.

3 vragen aan Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium

1. De 5G-veiling loopt vertraging op. Wat zijn de gevolgen voor Orange?

‘Dit jaar verwachten we geen veiling meer. De lancering van supersnel mobiel internet zal pas voor 2020 of zelfs 2021 zijn. Nochtans hebben we de licenties nodig om het fors stijgende gebruik van mobiele data te kunnen volgen. Vorig jaar verdubbelde het gemiddelde gebruik bijna van 1,8 naar 3,2 gigabyte per maand. Op een bepaald moment dreigen we de limiet te bereiken van wat we de klanten kunnen bieden.’

2. Huawei, uw Chinese netwerkleverancier, ligt zwaar onder vuur omdat via zijn apparatuur spionage mogelijk zou zijn. Is dat een probleem voor u?

‘Huawei levert vandaag apparatuur voor het radionetwerk, niet voor de kern van het netwerk. Voor het nieuwe 5G-netwerk hebben we nog geen keuze gemaakt. Maar het is niet aan mij om een bedrijf uit te sluiten op basis van nationaliteit. Als de Belgische regering beslist Huawei te bannen, zullen we dat natuurlijk respecteren.’

3. In Wallonië staat het kabelbedrijf VOO te koop. Hebt u interesse?

‘We blijven sterk geïnteresseerd in het bedrijf. We volgen de communicatie daarover met veel aandacht. Er loopt nog geen procedure. Orange Belgium ziet VOO als een industriële opportuniteit in het belang van werknemers en klanten, en niet als een financiële zoals Telenet.’

Gebundelde klanten zijn de trouwste klanten, omdat ze al hun diensten bij één operator afnemen en dus twee keer nadenken voor ze naar een concurrent overstappen. Dat verklaart waarom Orange Belgium niet nóg sneller groeit. Want 75 procent oogt dan wel indrukwekkend, in vergelijking met de grote twee moet Orange het nog altijd met peanuts stellen. Telenet kondigt vandaag naar verwachting 1,7 miljoen televisieklanten aan, Proximus binnen enkele weken 1,6 miljoen.

Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium, zegt de televisieklanten vooral van Telenet af te snoepen. ‘We hebben het iets gemakkelijker in Vlaanderen en Brussel, door de hoge prijzen daar. Dat compenseert onze historisch sterkere positie in Wallonië (waar Proximus marktleider is, red.).’

In het mobiele segment kan Orange, van oorsprong een mobiele operator, wel tippen aan zijn rivalen: 2,5 miljoen abonnees (postpaid) versus 2,2 miljoen verwacht bij Telenet en 3,8 miljoen bij Proximus. Afgelopen jaar trok Orange 294.000 nieuwe klanten over de streep. In het slotkwartaal van 2018 alleen al kwamen er 61.000 bellers bij, meer dan in het zomerkwartaal (53.000). Vooral de abonnementen Koala (onbeperkt bellen en 4 gigabyte data voor 20 euro) en Arend (onbeperkt bellen én data voor 40 euro) zijn in trek.

Met die laatste ongelimiteerde datapot opende Orange begin vorig jaar een nieuw front in de hevig woedende telecomoorlog. Proximus imiteerde het aanbod eind vorig jaar, Telenet deed vorige week hetzelfde.

Frustraties

‘De resultaten bewijzen dat mensen op onze diensten zitten te wachten. We hebben goed geluisterd naar de frustraties van onze klanten’, klopte topman Trabbia zich op de borst. Na de domeinen mobiel en televisie betreedt de Fransman dit jaar het internetstrijdperk. Met een apart breedbandproduct (broadband only in het jargon) mikt Orange op de ‘cord cutters’ of kabelknippers, consumenten die hun kabelabonnement opzeggen en genoeg hebben aan een internetabonnement om films en series te kijken.

Veel wou Trabbia er gisteren nog niet over kwijt. ‘We houden er nog even de spanning in. In de zomer zullen we de eerste bestellingen opnemen. Dan volgen de details. De prijs zal in elk geval flink onder 49 euro liggen.’ Proximus en Telenet bieden al lang breedband apart aan. Maar volgens de Orange-topman voor een te hoge prijs. ‘Ze hebben geen reden om dat product te pushen, want ze verdienen heel veel geld aan hun tv-bundels. Wij vinden dat je de klant de keuze moet laten.’

Proximus en Telenet hebben geen reden om breedbandinternet apart te pushen. Ze verdienen heel veel geld aan hun televisiebundels.
Michaël Trabbia
CEO van Orange Belgium

Telenet lanceerde dinsdag met Yugo een tv-pakket waar een app de klassieke decoder vervangt. ‘Wij kunnen dat aanbod imiteren’, zei de CEO desgevraagd. ‘Maar onze focus ligt nu op breedband only. Die doelgroep wordt vandaag niet goed bediend.’

De sterke groei van Orange in mobiel en televisie weerspiegelde zich het afgelopen jaar in beter dan verwachte jaarresultaten: de omzet steeg met een kleine 3 procent naar 1,28 miljard euro, de brutobedrijfswinst (ebitda) zakte met 3 procent naar 286,1 miljoen euro.

Die winstdaling is toe te schrijven aan twee factoren. Telenet viel in 2018 weg als ‘huurder’, omdat het door de overname van BASE nu zijn eigen mobiele netwerk heeft. En Europa schafte in juni de ‘roaming’ af, de vaak absurd hoge prijzen die telecomspelers aanrekenden als klanten mobiel surften buiten de landsgrenzen.

Kloof

Let wel, zoals bij alle telecomoperatoren gaapt er een grote kloof tussen het brutobedrijfsresultaat en het nettoresultaat als gevolg van de hoge investeringen in een performant netwerk. Bij Orange Belgium zakte de nettowinst met 17 procent naar 32,4 miljoen euro of 0,54 euro per aandeel.

Dat betekent dat de groep met een stabiel brutodividend van 50 cent zo goed als de volledige nettowinst naar de aandeelhouders laat vloeien. De geringe schuldenlast laat dat toe: de schulden zakten met 16 procent naar 264,3 miljoen, minder dan één keer de brutobedrijfswinst dus.

Bovendien stelt Orange Belgium voor 2019 winstherstel in het vooruitzicht. Trabbia rekent op een brutobedrijfswinst tussen 285 en 305 miljoen euro - analisten rekenden tot nu grosso modo op een stabilisering - en een lichte omzetgroei. ‘We hebben geen plan B nodig. We hebben het volste vertrouwen in ons plan A’, reageerde de CEO op Telenet-topman John Porter. Die gaf eind vorig jaar aan dat zijn concurrenten dit jaar maar beter een plan B hebben om te reageren op ‘de vele productlanceringen’ van Telenet.

©MEDIAFIN

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content