België 'geen prioriteit' voor Franse operator Iliad

©AFP

De prijsbreker - vaak genoemd als potentiële vierde Belgische telecomspeler - verloor afgelopen kwartaal voor het eerst mobiele klanten, maar belooft beterschap. Ons land betreden is geen prioriteit, verklaarde de topman.

Iliad heeft er een beroerd tweede kwartaal op zitten. Voor het eerst sinds de operator in 2012 de Franse telecommarkt op haar kop zette, verloor hij mobiele klanten. Eind juni waren dat er nog 13,6 miljoen, tegenover 13,8 miljoen eind maart. 

Het probleem voor Iliad is dat iedereen prijsbreker geworden is in de extreem brutale Franse markt. Ook de andere drie operatoren, Orange, SFR en Bouygues, proberen mobiele klanten te lokken met ultralage tarieven - en daarin slaagden ze afgelopen kwartaal. Vooral SFR, de dochter van de kabelaar Altice, heeft enthousiast de strategie van Iliad gekopieerd.

In het halfjaarbericht zegt Iliad de trend deze zomer gekeerd te hebben. In juli en augustus waren er meer nieuwe klanten. Daardoor noteert het aandeel relatief stabiel op de Parijse beurs.

Beleggers hadden zich al schrap gezet voor slecht nieuws, met een bijna-halvering van de beurskoers sinds begin dit jaar. Begin augustus had Iliad kort gewaarschuwd voor een tegenvaller op de Franse mobiele markt. 

De prijzenslag heeft vooral gevolgen voor de rendabiliteit: Iliad belooft niet langer dat de brutobedrijfswinst (ebitda) op de thuismarkt vanaf 2020 met meer dan 1 miljard euro de investeringen overstijgt. De doelstelling is nu 'ongeveer 1 miljard euro'. 

-46%
Homerische koersval
Het aandeel Iliad verloor sinds begin dit jaar 46 procent

Over de eerste jaarhelft boekte de groep een stabiele omzet van 2,4 miljard euro. De brutobedrijfswinst bedroeg 866 miljoen euro, 1 procent minder dan een jaar eerder. Dat is inclusief 28 miljoen euro opstartverliezen in Italië, waar de Fransen met een stunttarief tot begin augustus intussen 1,5 miljoen bel- en surfgekke Italianen konden verleiden.

Belgisch avontuur

Het halfjaarrapport leert dat Iliad meer dan de handen vol heeft met het rechttrekken van de Franse thuismarkt én de verovering van de Italiaanse markt. De vraag is dus of het zin heeft in een Belgisch avontuur. De prijsbreker rolt het vaakst over de tongen als potentiële vierde speler in België.

Tijdens de analistencall werd topman Thomas Reynaud gevraagd of hij interesse heeft in de Belgische en Duitse markt. 'We geven de prioriteit aan Frankrijk en Italië', antwoordde de CEO. Het bedrijf overweegt in Italië ook vaste breedbandverbindingen aan te bieden.

Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) zou met de veiling van licenties volgend voorjaar graag onze telecommarkt opengooien voor een extra speler, om zo lagere prijzen te forceren. De onzekerheid over die vierde speler heeft de bestaande drie Belgische spelers, marktleider Proximus incluis, een rotjaar op de beurs bezorgd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content