Advertentie

Datavreters boosten omzet en winst Orange Belgium

Xavier Pichon, de CEO van Orange Belgium, bij de lancering van het datavretersabonnement Hey! ©BELGA

Orange Belgium, het nummer drie van de Belgische telecom, scoort met zijn mobiel datavretersaanbod en verhoogt de jaarprognose licht.

Orange Belgium verhoogde in het zomerkwartaal de inkomsten uit telecomdiensten met bijna 5 procent tot 242 miljoen euro. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (EBITDAaL in het OBEL-jargon, zie inzet onderaan) steeg met 8 procent naar 96,7 miljoen euro. Beide cijfers liggen boven de analistenconsensus. Door hogere afschrijvingen daalde de nettowinst wel, van 21 naar 18 miljoen euro.

Orange Belgium profileert zich al langer als prijzenbreker tegenover het 'duopolie' van de marktleiders Proximus in Franstalig België en Telenet in Vlaanderen. Initieel met de goedkope televisiebundel LOVE, die intussen 340.000 abonnees telt.

Kabelknippers

Nu ligt de focus vooral op de mobiele markt. Het nummer drie van de markt bedient sinds 2019 de kabelknippers die geen boodschap meer hebben aan dure bundels met opzetkastjes en voegde daar met de GO-formules en - recent - Hey! abonnementen specifiek voor mobiele datavreters aan toe. Met succes. Terwijl Telenet worstelt met 'ontbundelende' klanten, strikte Orange Belgium afgelopen kwartaal 37.000 nieuwe mobiele klanten. Dat is een pak meer dan de analisten verwachtten.

Orange Belgium houdt vast aan de vork voor de bedrijfswinst over heel 2021: 320 tot 340 miljoen euro. Maar CEO Xavier Pichon voegt er nu wel aan toe dat die vork 'licht overschreden' zal worden, dankzij de sterke resultaten en de heropening van de economie. 

320-340 miljoen
Bedrijfswinst
Over heel 2021 stevent Orange Belgium af op een bedrijfswinst van 320 à 340 miljoen euro.

Pro memorie: het Franse moederbedrijf Orange probeerde vorig jaar Orange Belgium van de beurs te halen. Dat lukte niet. Enkele aandeelhouders vergeleken het als karig omschreven bod zelfs met een Picasso-roof, omdat Parijs geen waarde plakte op het zendmastenpark van de Belgische dochter, terwijl die torens bij beleggers op zoek naar rendement op zeer lange termijn zeer gegeerd zijn. Ironisch genoeg lijkt Orange Belgium met het sterke rapport de minderheidsaandeelhouders te sterken in hun weigering.

De hamvraag is het dossier-VOO. Orange Belgium is een van de kandidaten voor de overname van de Waalse kabelaar. Die deal zou volgens analisten Orange Belgium in Franstalig België tot een te duchten concurrent voor Proximus maken.

Een overname van VOO kan potentieel ook andere dossiers in een stroomversnelling brengen. ING-analist David Vagman wijst op het stevige prijskaartje voor VOO, met een geschatte ondernemingswaarde van 1,4 miljard euro. Hij sluit niet uit dat om de handen vrij te hebben voor die investeringen de Parijse moeder met een nieuw overnamebod komt, of Orange Belgium (net als potentieel Telenet) de zendmasten te gelde probeert te maken.

EBIT-TAAL

Orange Belgium introduceerde in 2019 het mondvol 'EBITDAaL'. Het gaat nog altijd om de winst vóór rentelasten, belastingen en afschrijvingen (ebitda). Maar wel ná leasekosten. Dat is het gevolg van een nieuwe boekhoudregel (IFRS16), die bedrijven verplicht hun leaseschulden op de balans te nemen.

Een neveneffect van de nieuwe boekhoudregel is dat de lettersoep ebitda minder dan ooit een goede graadmeter is voor de cashgeneratie van een bedrijf, omdat die geen rekening houdt met de rentelasten verbonden aan de operationele kosten. Dat lost Orange Belgium op met de toevoeging 'aL'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud