Advertentie
Advertentie

Europeanen besteden minder geld aan smartphones

Dankzij de sterke verkoop van iPhones in China steeg de wereldwijde omzet met 7%, ondanks toenemende prijsdruk in ontwikkelde markten. ©Bloomberg

De verkoop van smartphones in Europa blijft groeien, maar we geven er steeds minder geld aan uit. Daardoor daalde de omzet in het tweede kwartaal met zeven procent, zo meldt de marktonderzoeker GfK.

In het tweede kwartaal werden wereldwijd 302,1 miljoen smartphones verkocht, volgens GfK. Dat is vijf procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2014.

Ruim één op de vier (88,7 miljoen) ging over de toonbank in China. De Chinezen kochten wel 10% minder toestellen dan een jaar eerder, maar kozen voor toestellen met een gemiddeld hoger prijskaartje, zoals de iPhones die pas eind 2014 in dat land op de markt kwamen. Dat effect zorgt ervoor dat de omzet in China toch met 17% gestegen is, tot 26,8 miljard dollar. En dankzij dat China-effect kon de wereldwijde omzet toch met een respectabele 7% groeien, tot 92,4 miljard dollar.

In Europa is het verhaal net omgekeerd: hier werden wel meer smartphones verkocht dan een jaar eerder, maar tegen een lagere gemiddelde prijs, waardoor de marktomzet toch daalde. In West-Europa steeg de verkoop met 9% in volume tot ruim 30 miljoen stuks, maar daalde de omzet met 7% tot 11,7 miljard dollar. Volgens GfK is nu één op de twee verkochte smartphones een toestel uit het lage prijssgement, tegenover 37% in het tweede kwartaal van 2014.

Hetzelfde plaatje zien we in Centraal- en Oost-Europa en in Latijns-Amerika, waar de omzet met liefst 15% kelderde. Noord-Amerika kende wel een stevige groei, zowel in volume (+10%) als in omzet (+19%).

In het begin van dit jaar was er wereldwijd sprake van lichte prijsdruk, met een gemiddelde verkoopprijs van die1% daalde van het eerste op het tweede kwartaal. GfK gaat ervan uit dat er ook over het hele jaar 2015 een gemiddelde daling zal plaatsvinden met één procent. De groei zal dit jaar vooral van India komen, denkt trendvoorspeller Kevin Walsh van GfK. Veel Indiërs hebben nog geen smartphone, en de concurrentie neemt er sterk toe. Dit zal de prijzen onder druk zetten en de verkoop stimuleren, denkt hij.

4G

Het aandeel van 4G-toestellen in de totale verkoop is in het voorbije jaar ruim verdubbeld, van 26% naar 58% wereldwijd. Ook hier neemt China de leiding.

Ook de trend naar grote schermen bleef aanhouden. In het tweede kwartaal van dit jaar hadden 48% van alle verkochte toestellen een schermdoorsnee van minstens 5 inch. In het eerste kwartaal was dat 43%, en in het tweede kwartaal van 2014 slechts 17%. Vooral de Chinezen (63%) hebben ze graag groot.

 

Smartphoneverkoop Q2 2015/2014

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud