'Herstructurering Proximus zet 1.500 jobs extra op de helling'

Proximus vraagt zijn externe callcenters de prijzen te drukken. ©Emy Elleboog

Dat zegt de vakbond BBTK. Het gaat om de medewerkers van (externe) callcenters die uitsluitend voor de telecomgroep werken. De Belgische federatie van callcenters gelooft niet dat het zo een vaart zal lopen.

Proximus   kondigde vorige week een herstructureringsplan van 1.900 jobs aan. De vakbond BBTK waarschuwt dat daarbovenop ruim 1.500 banen op de helling staan bij de externe callcenters die de oproepen van klanten voor het overheidsbedrijf afhandelen.

De telecomgroep maakt gebruik van de diensten van de callcenters Mifratel, Ikanbi, IPG, B-connected, Call Excell en andere kleinere callcenters. 'Bij de vijf eerste werken 1.500 mensen uitsluitend voor Proximus', verduidelijkt BBTK-voorzitter Erwin De Deyn. 'Precieze cijfers voor de kleinere callcenters hebben we niet, omdat we daar geen afgevaardigden hebben, maar de som komt op meer dan 1.500 werknemers.'

Hun job is bedreigd omdat Proximus in de aankondiging van zijn herstructureringsplan expliciet aanhaalt 'dat het zijn externe callcenters zal vragen over te schakelen op meer kostenefficiënte werkmodellen via near- en offshoring'. Lees: uitwijken naar andere landen (met lagere lonen) om te kosten te drukken. 

De herstructurering bij Proximus mag geen excuus zijn om de competitiviteit in de callcentersector nog verder op te drijven.
Erwin De Deyn
BBTK-voorzitter

Franstalige klanten kunnen gemakkelijk in landen als Marokko en Algerije te woord worden gestaan. Maar wat met het Nederlandstalige cliënteel? De Deyn (BBTK): 'Er zijn Nederlandse bedrijven die zich specialiseren in het rekruteren van Marokkaanse Belgen en Nederlanders om in Marokko te gaan werken.'

'Daar verdienen ze minder dan hier, maar meer dan wat ze met andere jobs in Marokko zouden krijgen. Vaak wordt ook hun logement geregeld', besluit De Deyn. 

Jobs genoeg

De Belgische federatie van callcenters noemt het cijfer van het BBTK overdreven. Secretaris-generaal Hans Cleemput: 'Er zijn meer dan 3.000 vacatures in de sector. Als de 1.500 mensen waarvan sprake hun job verliezen zullen ze snel elders aan de slag kunnen.'

Cleemput nuanceert ook dat off- en nearshore diensten veel jobs in België zullen kosten. 'De callcenters bieden die buitenlandse krachten aan ter aanvulling van hun bestaande diensten hier, niet ter vervanging.' 

Sociaal overleg

Proximus zegt bij de externe callcenters 1.200 medewerkers te tellen. Bij de groep zelf werken enkele duizenden werknemers in de callcenters. Woordvoerder Fabrice Gansbeke benadrukt dat de near- en offshoring geen impact heeft op de interne callcenters. 

Maar dat wil niet zeggen dat die diensten beschermd zijn in het herstructureringsplan van 1.900 banen. 'Welke afdelingen het met minder werknemers moeten stellen, is nog niet bepaald.'

'We zoeken samen met onze externe callcenters naar locaties waar dezelfde kwaliteit wordt geleverd tegen een lagere kostprijs', zegt Fabrice Gansbeke. De woordvoerder kan niet kwijt naar welke landen wordt gekeken. 

Over die reorganisatie zaten de directie en de vakbonden donderdag voor de eerste keer samen. De directie wil snel de nodige informatie geven zodat de consultatiefase opgestart kan worden, luidt het. De onderhandelaars van de vakbonden konden niet bereikt worden. 

Sociale dumping

Terug naar de callcenters. Meer algemeen stelt BBTK-voorzitter De Deyn dat de werknemers in die sector zich al in een kwetsbare positie bevinden omdat een groot deel van hen werkt met een interimcontract. Bij Mifratel heeft 40 procent van de werknemers die voor Proximus werken een interim- of tijdelijk contract. 

'De herstructurering bij Proximus mag geen excuus zijn om de competitiviteit in de sector nog verder op te drijven. Callcenters staan onder druk in ons land. De opdrachtgevers vragen alsmaar meer voor een strakkere prijs. De gemiddelde facturatieprijs voor de diensten daalde in 15 jaar tijd van 40 euro naar 28 euro per uur.'

De Deyn laakt voorts het helse werkritme, de onrealistische doelstellingen die de klant oplegt, de lastige uurroosters en de onzekere contracten. 'Met zijn oproep om de kosten te drukken stimuleert Proximus de sociale dumping.'

Het BBTK eist van minister van Werk Kris Peeters (CD&V) dat ook de werknemers van de callcenters, net als het eigen personeel van Proximus, beschermd worden. De vakbond zal geen gedwongen ontslagen aanvaarden. 

--

Werknemers die deze talen spreken worden actief gerekruteerd in België en Nederland en ze worden geholpen met hun verhuis naar Bulgarije. 
Mifratel is de grootste contactcenterspeler in ons land, althans na IPG van de West-Vlaam­se on­der­ne­mer en in­ves­teer­der Chris­ti­an Dumo­lin.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect