Mobiel internet op trein onder de loep

Surfen of bellen op de trein, het blijft een frustrerende bezigheid. ©Photo News

De telecomwaakhond BIPT gaat dit jaar de kwaliteit van de mobiele telecomnetwerken meten op de belangrijkste spoorlijnen van ons land.

Surfen of bellen op de trein, het blijft een frustrerende bezigheid. De telecomregulator BIPT wil daar iets aan doen. 

Medewerkers met smartphones en een rugzak vol meetapparatuur gaan dit jaar de zwakke plekken op de belangrijkste spoorlijnen in kaart te brengen. Met die informatie kan de waakhond de operatoren Proximus , Telenet (BASE)  en Orange Belgium  vragen de pijnpunten aan te pakken.

Een soortgelijke test deed het BIPT in september met wagens op de belangrijkste wegen tussen en in steden. Die eerste onafhankelijke studie van de kwaliteit van spraak en data besluit dat de drie mobiele netwerken aan elkaar gewaagd zijn.

'Het beste of snelste netwerk' 

In het verleden namen de operatoren zelf een consultant in de arm om de kwaliteit van de drie netwerken te meten. Het resultaat was dat elke operator wel één element vond waarin hij beter scoorde dan de concurrenten, om vervolgens luid te toeteren dat hij 'het beste of snelste netwerk' had.

Het BIPT daarentegen baseert zijn conclusies op alle 17 kwaliteitsindicatoren. 'Geen enkel netwerk presteert beter dan de andere', luidt het. 

Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de netwerken binnen en buiten een gebouw. Daarvoor bracht de telecomwaakhond 285.000 meetpunten in kaart langs een traject van 1.345 kilometer. 99 procent van de bevolking heeft toegang tot een goede 4G-dekking (buiten en soms ook binnen), 83 procent tot een heel goede dekking (binnen én buiten).  

Wie het BIPT aan extra metingen wil helpen kan de app BIPT speedtest downloaden om de dekkingskwaliteit in zijn buurt te meten. De data worden op anonieme wijze vergaard. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud