Mobistar blijft klanten winnen

©Dieter Telemans

Mobistar kon in het eerste halfjaar opnieuw in alle segmenten klanten winnen. Maar die groei kon niet verhelpen dat de telecomgroep voor het zestiende kwartaal op rij zijn omzet (licht) zag krimpen.

In postpaid zag Mobistar  het klantenbestand met 9.400 stuks aandikken (+0,4%) tegenover het eerste kwartaal van dit jaar, in prepaid met 900 stuks (+0,1%). Machine-to-machine, waar het gaat om toestellen met een simkaart was goed voor een aangroei van 45.900 stuks (+6,2%) en het MVNO-segment groeide met maar liefst 280.000 klanten (+16,4%). In die laatste categorie gaat het om zogenaamde virtuele operatoren als Telenet die capaciteit huren op het mobiele netwerk van Mobistar.

Binnenkort ziet Mobistar daar wel een grote klant wegtrekken, aangezien Telenet zijn klanten zal overzetten naar het netwerk van BASE, dat het eerder dit jaar kocht voor 1,3 miljard euro. Volgens Mobistar is de sterke groei dit kwartaal evenwel toe te schrijven aan de etnische speler Lycamobile.

Hoopgevend is dat het 4G-klantenbestand in één jaar tijd groeide met 700.000 stuks tot bijna een kwart van het gehele klantenbestand. Mobistar slaagt er dus in om zijn klanten over te zetten naar het supersnelle 4G-netwerk, waar het meer waarde uit kan puren omdat 4G-klanten meer mobiel surfen en dus meer opleveren.

'De déclic is gebeurd', zegt CEO Jean-Marc Harion. Het 4G-verkeer overtrof in juni bijna dat van het 3G-netwerk. Het totale dataverkeer van 3G en 4G samen is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. In drie steden, waaronder Mechelen en binnenkort Antwerpen, experimenteert Mobistar trouwens met 4G+. Die nog snellere standaard laat downloadsnelheden van 230 megabit per seconde toe. Het stijgend dataverkeer heeft de ARPU (average revenue per user) in postpaid, een in telecomkringen aandachtig in het oog gehouden metriek, licht doen toenemen van 27,7 tot 27,9 euro.

Toch was een stijgend dataverkeer en een klantengroei niet voldoende om Mobistar op financieel vlak weer aan groei te helpen. De geconsolideerde omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 304,4 miljoen euro (-2,5%) en de geherformuleerde ebitda tikte 72,2 miljoen euro (-2,7%) aan. Daarmee blijft de groep nipt onder de verwachtingen die lagen op 305,5 miljoen euro en 73 miljoen euro.

Mobistar boekte zo in de eerste jaarhelft een omzet van 606,8 miljoen euro, 3,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De geherformuleerde ebitda, die in het eerste kwartaal voor het eerst in vijftien trimesters was gestegen op jaarbasis, ligt na een half jaar nog 1,2 procent hoger op 142,1 miljoen euro. De nettowinst ging met 3,8 procent vooruit tot 25,1 miljoen euro.

Positief momentum

Mobistar bevestigt zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar. Het mikt op een geherformuleerde ebitda tussen 260 en 280 miljoen euro, exclusief de kosten/opbrengsten met betrekking tot de kabelintroductie. In 2014 kwam de geherformuleerde ebitda uit op 274,9 miljoen euro.

Toch zijn de cijfers een hele verbetering in vergelijking met de situatie een paar jaar geleden. Met de lancering van een eigen mobiel aanbod King en Kong lanceerde Telenet zo een prijsoffensief op de mobiele markt. CEO Jean-Marc Harion wijst er dan ook terecht op dat 'het commerciële momentum is hersteld'. Mobistar heeft evenwel nog steeds een concurrentiehandicap omdat het geen eigen televisie- en breedbandinternet kan aanbieden.

Recent heeft de telecomwaakhond met de openstelling van de kabel en een verlaging van de groothandelstarieven (de prijs die Mobistar aan Telenet of VOO moet betalen voor toegang tot de kabel, red.) de deur voor Mobistar open gezet om zo'n aanbod in de markt te zetten. Maar Harion laat nog niet in zijn kaarten kijken over wanneer het langverwachte televisie- en internetaanbod er komt. 'We staan klaar om te lanceren, maar we kunnen niet sneller gaan dan de muziek. Europa moet nog zijn zeg doen over de voorwaarden, dan zijn we weer oktober. We staan klaar om de groeikansen in de kabelsector met beide handen te grijpen, op voorwaarde dat het regelgevend kader positief evolueert'.

De problematiek is genoegzaam bekend. De nieuwe groothandelstarieven liggen 20 tot 30 procent lager dan de oude regeling, maar volgens Mobistar is dat nog niet genoeg om een leefbaar product uit te bouwen. 'In Frankrijk heeft Numéricable zijn kabelnetwerk moeten opengooien tegen tarieven die nog een kwart lager liggen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we een structureel verlieslatende business moeten opstarten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud