Nieuw Proximus-logo verbindt oud en nieuw

©RV

Belgacom onthult morgen meer details over zijn rebranding tot Proximus. De Tijd kwam het nieuwe logo van het telecombedrijf op het spoor, dat elementen bevat van verleden en toekomst.

Een gesloten touw dat in vier symmetrische lussen is gelegd, in het bekende blauw van Belgacom en het paars van het ‘oude’ Proximus. Zo zou je het nieuwe logo van Proximus kunnen omschrijven dat voortaan het unieke commerciële hoofdmerk wordt van de telecomgroep. Dat logo maakt deel uit van een nieuw woordbeeld waarop Datanews de hand kon leggen.

Bij Belgacom zelf wilde men gisteren geen commentaar kwijt, maar diverse bronnen bevestigen dat dit het nieuwe uithangbord van het telecombedrijf wordt. Het logo werd eerder dit jaar gedeponeerd door het advocatenkantoor dat de intellectuele eigendommen van Belgacom beheert. Mogelijk zijn er intussen wel een aantal kleinere wijzigingen in aangebracht. Het is ook nog de vraag hoe het woordbeeld ‘Proximus’ er uit zal zien.

De designers haalden de inspiratie bij de ‘oneindige lussen’ die je ook in heel wat andere logo’s terugziet, onder meer bij Triodos Bank en bij de financiële groep Optima, die wellicht het meest gelijkende logo heeft.

©RV

Het is een beeld dat volgens een expert begrippen oproept als ‘verbondenheid’ en ‘eeuwigheid’, wat mogelijk verwijst naar de stabiliteit van de telecomgroep in een sterk veranderend landschap. De kleuren van het logo verwijzen dan weer duidelijk naar de twee ‘oude’ merken, wat de herkenbaarheid moet vergroten.

De rebranding van alle huidige Belgacom- en Proximus-producten onder één centraal merk wordt al maandenlang voorbereid. De operatie was een van de eerste grote veranderingen die werden aangekondigd door Dominique Leroy, die begin dit jaar Didier Bellens opvolgde als CEO van Belgacom.

Volgens de originele planning moet de naamswijziging tegen eind dit jaar rond zijn. De merkenspecialist Thierry Cattoir raamde de totale kosten van de merkwijziging eerder dit jaar op zowat 100 miljoen euro. Daar staat wel tegenover dat het bedrijf kosten uitspaart omdat het geen twee merken meer moet onderhouden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud