Orange Belgium begint 2019 met rode cijfers

Michael Trabbia, de CEO van Orange Belgium. ©Dieter Telemans

De weggevallen rendabele 'huurinkomsten' van Telenet wogen bij de nummer drie van de Belgische telecom afgelopen kwartaal zwaarder door dan de groei van de eigen abonnees.

Niemand zat er echt op te wachten, maar met het kwartaalrapport van Orange Belgium  is het ebitda-kluwen nog wat groter geworden. Van die 'brutobedrijfswinst' - die kwatongen bestempelen als 'earnings before I tricked the analyst' - bestaan er bijna evenveel definities als er bedrijven zijn die het kneedbare begrip hanteren. 

©rv

De nummer drie van de Belgische telecom introduceert nu het mondvol 'EBITDAaL'. Het gaat nog altijd om de winst vóór rentelasten, belastingen en afschrijvingen. Maar wel ná leasekosten. Dat is een gevolg van een nieuwe boekhoudregel (IFRS16), die bedrijven verplicht hun leaseschulden op de balans te nemen.

Cashgeneratie

Een neveneffect is dat de ebitda minder dan ooit een goede graadmeter is van de eigenlijke cashgeneratie, omdat die geen rekening houdt met de rentelasten verbonden aan de operationele kosten. Dat lost Orange Belgium op met de toevoeging 'aL'. 

Die 'aangepaste brutobedrijfswinst' zakte over het eerste kwartaal met 4 procent tot 58 miljoen euro, iets minder dan de 59 miljoen die analisten gemiddeld verwachtten. Dit ondanks een iets sterker dan verwachte stijging van de omzet, die 4 procent hoger ging naar 205,7 miljoen euro. 

Exit Telenet

De reden is vooral het verlies van Telenet, dat na de overname van de telecomoperator BASE niet langer het netwerk van Orange Belgium huurt. Het wegvallen van dat rendabele contract nam een hap van 11 miljoen uit de brutobedrijfswinst.

+64%
Gebundelde LOVE
Orange Belgium telt nu 200.000 trouwe klanten voor de televisie-, internet- en telefoniebundel LOVE, 64 procent meer dan een jaar eerder

En dat verlies kon Orange Belgium niet compenseren met de groei van de eigen abonnees. Het tempo van die groei viel ook wat terug. Orange Belgium strikte wel opnieuw een stevige 20.000 klanten voor zijn internet-, telefonie- en televisiebundel LOVE, die nu meer dan 200.000 abonnees telt. Dat is niet veel minder dan de 25.000 in het vierde kwartaal.

Opstartkosten

In vergelijking met een jaar eerder is het aantal LOVE-klanten 64 procent toegenomen. Die gebundelde klanten zijn de trouwste klanten, omdat ze al hun diensten bij één operator afnemen en dus twee keer nadenken voor ze van operator veranderen.

Onder meer door de opstartkosten is LOVE nog niet rendabel, al wordt het verlies wel teruggedrongen: 1,1 miljoen afgelopen kwartaal, vier vijfde minder dan de 5,9 miljoen een jaar eerder. 

Datavreters

Een sterkere vertraging was er bij het kabelknippersaanbod voor mobiele datavreters. Daar koesteren analisten grote verwachtingen rond. De groei viel daar terug tot 21.000 nieuwe klanten, tegenover een forse 61.000 in het vierde kwartaal.

Door de lagere brutobedrijfswinst en 4,6 miljoen reorganisatiekosten dook Orange Belgium over het eerste kwartaal netto 8,3 miljoen euro in het rood, tegenover minus 0,4 miljoen een jaar eerder. 

Voor heel 2019 blijft CEO Michael Trabbia wel bij de jaarprognose: een lichte groei van de omzet en een ebitda tussen 285 en 305 miljoen euro. Dat zou zo goed als zeker een groei zijn tegenover 2018, dat met 286,1 miljoen euro brutobedrijfswinst werd afgesloten.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect