Orange Belgium springt vlot over de lat

Xavier Pichon, de topman van Orange Belgium. ©BELGA

De concurrent van Proximus en Telenet heeft een sterk kwartaal achter de rug. Het won meer mobiele en televisieklanten dan verwacht.

Orange Belgium wist afgelopen kwartaal 21.000 nieuwe mobiele klanten te overtuigen - ruim 3.000 meer dan waar analisten op hoopten.

Ook het Love-aanbod, de combo van breedband en digitale televisie, doet het goed: 17.000 nieuwe klanten, 2.000 meer dan verwacht. Dat brengt het aantal Love-abonnees vier jaar na de lancering op 305.000.

Dat aanbod wordt heel binnenkort versterkt met breedband only. Orange haakt zo in op de Amerikaanse trend van kabelknippen, het opzeggen van het tv-abonnement ten voordele van het online kijken (streamen) van programma's, series en films.

Ook de rivalen Telenet (28 euro) en Proximus (27 euro) bieden breedband apart aan, zij het tegen een prijs waar Orange Belgium flink onder wil duiken. De operator wil de prijs pas op de dag van de lancering bekendmaken.

Breedband only is een van de diensten waar CEO Xavier Pichon zijn bedrijf nog meer mee op de kaart wil zetten. Het moet het marktaandeel van de prijsbreker (in breedband en televisie) ruim helpen verdubbelen van 10 naar 25 procent.

Covidimpact

De Fransman Pichon kon de klantengroei afgelopen kwartaal niet ten volle verzilveren. Door Covid-19 waren er minder inkomsten omdat we minder sms'jes versturen (-9 miljoen euro) - chatapps zwaaien de plak - en minder reizen (roaming). Die covidimpact hield de omzet nagenoeg stabiel (-0,6%) op 335,3 miljoen euro.

De brutobedrijfswinst (het mondvol EBITDAaL, zie inzet) ging dankzij de klantenbonus en kostencontrole wél 7 procent hoger tot 89,4 miljoen euro. De nettowinst klokte af op 21,4 miljoen euro.

Orange Belgium scoort over de hele lijn flink beter dan verwacht. De analisten hadden op een omzet van 325 miljoen euro en een bedrijfswinst van 87 miljoen euro gerekend. Voor de nettowinst gingen ze uit van nagenoeg 20 miljoen euro.

EBIT-TAAL

Orange Belgium introduceerde vorig jaar het mondvol 'EBITDAaL'. Het gaat nog altijd om de winst voor rentelasten, belastingen en afschrijvingen (ebitda). Maar wel ná leasekosten. Dat is een gevolg van een nieuwe boekhoudregel (IFRS16), die bedrijven verplicht hun leaseschulden op de balans te nemen.

Een neveneffect van die nieuwe boekhoudregel is dat de ebitda minder dan ooit een goede graadmeter is van de cashgeneratie van een bedrijf, omdat die geen rekening houdt met de rentelasten verbonden aan de operationele lease. Dat lost Orange Belgium op met de toevoeging 'aL'.

Outlook

Pichon bevestigt de jaarprognoses: een lichte daling van de omzet en een bedrijfswinst van 310 tot 330 miljoen euro. Analisten mikten voor de update op 317 miljoen euro, een verwachting die ze nu optrekken. Ruben Devos van KBC Securities acht 325 miljoen euro mogelijk.

Ook beleggers reageren enthousiast op de resultaten. Het aandeel spurt bijna 8 procent hoger.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud