Proximus boert goed in ICT-land

Dominique Leroy, CEO van Proximus. ©BELGA

Over heel 2017 wist de telecomgroep zijn marktaandeel in internet en televisie te versterken.

Proximus-topvrouw Dominique Leroy blikt tevreden terug op 2017. 'Ik ben zeer fier dat de binnenlandse omzet en winst voor het derde jaar op rij groeit. En dat in een moeilijke markt. Er is het wegvallen van de roaminginkomsten en de verplichte registratie van prepaid-klanten die de omzet van de mobiele telefonie drukt. En de concurrentie van Orange, Telenet en Voo in mobiel, breedband en tv werd sterker.'

Daarnaast ziet Proximus zijn klanten al maar meer de shift maken van spraak naar data. De telecomgroep voelt dat want traditioneel haalde ze veel omzet uit spraak en sms. Een vijfde van de gesprekken gebeurt ondertussen via internet, bij texting is dat - via apps als Whatsapp en Messenger - bijna een derde.

Bovendien schuift de tv-kijker op van lineair naar niet-lineair kijken. En van het breedbeeld naar de app en mobiel. Dat maakt dat Proximus zoals alle andere operatoren zijn netwerk moet upgraden om alle video en data soepel doorgesluist te krijgen. De groep trekt daar jaarlijks 1 miljard voor uit.

Ondanks al die elementen won de telecomgroep afgelopen jaar op alle belangrijke fronten klanten:

  • internet won 65.000 klanten tot 1,85 miljoen klanten
  • televisie trok 71.000 nieuwe gezinnen aan tot 1,56 miljoen
  • er kwamen 90.000 mobiele klanten (postpaid) bij. Prepaid gingen er door de strenge nieuwe regelgeving 217.000 verloren.
  • 24.000 vaste telefoonlijnen werden opgezegd. Dat brengt het aantal klanten op 2,03 miljoen.

Naast de reguliere bundels biedt Proximus met Scarlet ook goedkopere pakketten aan. Die tweemerkenstrategie merkt. In de internetmarkt heeft Scarlet ondertussen een marktaandeel van 5,8 procent opgebouwd. 'Dat is aanzienlijk meer dan Orange', zegt Leroy. Ook Orange probeert - op het netwerk van Telenet en Voo - met lagere prijzen voor internet en tv klanten te lokken.

Ook met de bundelstrategie zit het snor. Het all-in pakket (internet, tv en vaste en mobiele telefonie) Tuttimus/Bizz All groeide afgelopen jaar van 120.000 naar 360.000 klanten. De omzet uit de bundel met vier diensten ging 17 procent hoger tot 911 miljoen euro.

Slotkwartaal

In het felbevochten slotkwartaal bleef de consumentenafdeling onder de verwachtingen, wat vooral te wijten was aan lagere verkoop van smartphones. Tv deed het goed (+18.000 klanten), maar de hevige concurrentie in mobiel van Orange en Telenet leverde minder abonnees (+22.000 postpaid) dan waar analisten op hadden gerekend.

Dat de resultaten globaal de verwachtingen overtroffen heeft Proximus aan zijn bedrijvenpoot te danken. Vooral de ICT-diensten (+10%) en de 'advanced business services' deden het goed, wat de omzet van de bedrijvenafdeling 20 miljoen euro hoger deed uitkomen dan verwacht. Dat is ook het geval over heel 2017 waarin de divisie zijn omzet met 17 procent zag groeien.

De bedrijven hielpen de binnenlandse omzet aan een lichte kwartaalgroei van 0,9 procent. Maar inclusief groothandelsdochter BICS verandert dat in -0,9 procent. De poot die vooral in Europa en Afrika het telefoon- en dataverkeer van meer dan duizend telecomoperatoren versast. Maar aangezien de business snel opschuift naar data ziet BICS zijn omzet al kwartalen lang afkalven.

Met Telesign, het Amerikaanse bedrijf dat Proximus begin vorig jaar overnam, zou BICS de trend moeten kunnen breken. Telesign levert aan onder meer Facebook, Google en Twitter software om te communiceren met hun klanten, net als oplossingen voor het beheer (data-analyse, business intelligence) en beveiliging van de klantendata. Het is een markt die met dubbele cijfers groeit.

Dividend

De jaarcijfers tonen hetzelfde plaatje. In eigen land stijgt de omzet zoals beloofd licht, maar de internationale activiteiten van BICS duwen de omzet 1,6 procent lager tot 5,78 miljard euro.

Door de aanhoudende kostenbeheersing komt de brutobedrijfswinst (ebitda) wel 1,5 procent hoger uit op 1,82 miljard euro. De kosten werden met 2,4 procent afgebouwd tot 1,79 miljard euro. In eigen land werd het personeelsbestand met het plan van vrijwillig vertrek met 451 mensen verminderd tot 12.644 werknemers.

De nettowinst stabiliseerde (-0,2%) op 522 miljoen euro. De winst per aandeel bedraagt net als vorig jaar 1,62 euro.

De vrije kasstroom halveerde nagenoeg van 559 tot 292 miljoen euro. Zonder de overname van Telesign was dat 511 miljoen euro. Nog steeds een daling dus. Die is het gevolg van hogere voorafbetalingen van belastingen, meer kapitaalinvesteringen, de vergoedingen voor de vrijwillige vertrekkers en het licht hogere werkkapitaal.

De aandeelhouders krijgen over 2017 een bruto dividend van 1,50 euro. Dit en volgend jaar blijft de uitkering stabiel.

2018

Voor dit jaar mikt CEO Leroy zoals vorig jaar op een stabiele binnenlandse omzet. De brutobedrijfswinst (ebitda) zal weer licht groeien door de digitalisering van de processen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect