Advertentie

Proximus en Besix slaan handen in elkaar voor slimme kantoren

Aug∙e maakt het Manhattangebouw aan het Rogierplein slim en duurzaam. ©Dieter Telemans

De telecomgroep Proximus blijft nieuwe markten aanboren. Na de lancering van een digitale bank en een platform voor digitale doktersconsultaties neemt de telecomgroep samen met de bouwgroep Besix een participatie in de energiestart-up Aug∙e, het vroegere i.Leco.

'Gebouwen zijn verantwoordelijk voor 40 procent van de wereldwijde energieconsumptie.' Jan Van Steirteghem, bij Besix verantwoordelijk voor de bouwactiviteiten in Europa, heeft het dan over zowel de ontwikkeling als het gebruik van gebouwen.

Om dat energieverbruik van bedrijfsgebouwen te doen dalen, slaan de telecomgroep Proximus en Besix de handen in elkaar. Ze nemen elk een belang van 30 procent in de energiestart-up i.Leco. De overige 40 procent blijft in handen van i.Leco-oprichter en CEO Stefan Lodeweyckx. Hij blijft CEO van het nieuwe bedrijf Aug∙e, een hippe afkorting voor 'augmented energy'. Proximus en Besix detacheren elk een viertal mensen naar de start-up.

De essentie

  • Proximus en Besix nemen elk een belang van 30 procent in de energiestart-up i.Leto.
  • De nieuwe start-up heet nu Aug∙e. Die zal in de eerste plaats technologie aanbieden om de energie-efficiëntie van gebouwen te optimaliseren.
  • Naast geld stellen Proximus en Besix ook mensen ter beschikking van de start-up.
  • Aug∙e is opnieuw een project waarmee Proximus hoopt te tonen dat het meer is dan een telecomspeler.

Digitale tweeling

Aug∙e brengt volgens de oprichters alle vereiste knowhow samen om zogenaamde slimme gebouwen te ontwikkelen en te onderhouden. Besix weet hoe het gebouwen neerzet en bouwwerven organiseert, Proximus brengt de nodige IT-kennis aan en i.Leco staat meer dan 5.000 gebouwen bij in de digitale transitie van hun energiesystemen en het efficiënt beheer van lokale energiebronnen, zoals zonnepanelen of windturbines.

Om gebouwen slim, en dus duurzamer, te maken, werkt Aug∙e met het concept van de digitale tweeling. Daarbij wordt een digitale versie gecreëerd van een fysiek gebouw. Die virtuele kopie is verbonden met het fysieke gebouw, waardoor veranderingen in de fysieke wereld ook geregistreerd worden in de virtuele wereld. Met behulp van sensoren en de gegenereerde data kan de energie-efficiëntie van gebouwen geoptimaliseerd worden. Onder andere in het Manhattangebouw aan het Rogierplein in Brussel wordt de technologie al gebuikt.

Aug∙e wordt de nieuwe standaard voor de manier waarop we denken over de gebruikservaring van gebouwen.
Anne-Sophie Lotgering
Chief Enterprise Market Officer Proximus

Aug∙e wordt in eerste instantie in de Benelux uitgerold. Besix zal de technologie ook al internationaal aanbieden via zijn netwerk. Precieze doelstellingen wilden de verschillende partijen niet communiceren.

'Aug∙e wordt de nieuwe standaard voor de manier waarop we denken over de gebruikservaring van gebouwen', zegt Anne-Sophie Lotgering, Chief Enterprise Market Officer bij Proximus. 'In dit soort gebouwen zullen data ten dienste staan van huurders, gebruikers, werkgevers of facility managers.' Op termijn moet het platform aan medewerkers ook de mogelijkheid bieden om te interageren met gebouwen. Denk aan zelf de ventilatie regelen of op een gebruiksvriendelijke manier elektrische wagens opladen via een app.

Meer dan internetprovider

Na de digitale bank Banx, een samenwerking met Belfius, en het platform voor huisartsen Doktr is Aug∙e een derde project waarmee Proximus wil tonen dat het meer is dan een internetprovider. De strategie bij elk van die initiatieven is gelijkaardig. Proximus hoopt ecosystemen uit te bouwen waar het zelf een centrale rol in speelt.

Het heeft geen zin dat iedereen op een eilandje aan oplossingen werkt. Het credo van de 21ste eeuw is samenwerking
Anne-Sophie Lotgering
Chief Enterprise Market Officer Proximus

'Bedrijven hebben nu eenmaal veel meer technologische behoeften', zegt Lotgering, die onder meer bij Orange en Microsoft werkte. 'Het heeft geen zin dat iedereen op een eilandje aan oplossingen werkt. Het credo van de 21ste eeuw is samenwerking.' Lotgering vindt het niet meer dan normaal dat Proximus zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt om bedrijven samen te brengen. 'Ook de lancering van Aug∙e is een uitnodiging aan spelers van de sector om zich aan te sluiten bij een netwerk waarin we kennis met elkaar delen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud