Advertentie

Proximus gooit bonussysteem toplui om

Voortaan komen er bij Proximus twee criteria bij voor de toekenning van de langetermijnbonus: de vrije kasstroom en de evolutie van een reputatie-index. ©BELGA

De telecomoperator Proximus wijzigt vanaf dit jaar het bonussysteem voor zijn topmanagement. Dat bevestigt Proximus-voorzitter Stefaan De Clerck in een gesprek met De Tijd.

Tot dusver kregen topmanagers van Proximus een hogere bonus als het aandeel steeg. Het bedrijf kijkt echter voor het bepalen van de bonussen niet langer uitsluitend naar de aandelenkoers en het bijhorende beleggersrendement. Voortaan kijkt het met een ‘reputatie-index’ ook naar de perceptie van het bedrijf.

De ingreep komt er na een jaar waarin het Proximus-aandeel zwaar onder druk stond. Over heel 2018 verloor het aandeel van Proximus 13,9 procent. Het bedrijf, waarin de Belgische staat meerderheidsaandeelhouder is, kwam op de beurs onder druk te staan nadat toenmalig minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) had aangekondigd dat een vierde speler zijn intrede op de telecommarkt zou doen.

2
miljoen
Het directiecomité ontving vorig jaar ruim 2 miljoen euro aan bonussen, waarvan de helft naar langetermijnbonussen vloeide.

Proximus opende de discussie over de criteria voor de bonus na de val van het aandeel, bevestigt De Clerck. ‘Het aandeel ging vorig jaar plots naar beneden door de aankondiging dat er een vierde speler op de Belgische telecommarkt zou komen’, stelt hij. ‘Dat was dus niet omdat die mensen slecht gewerkt hebben. Maar hun bonus zou wel lager zijn. Dat is niet logisch.’

De bonussen zijn een belangrijk onderdeel van het salarispakket van het topmanagement. Het directiecomité ontving vorig jaar ruim 2 miljoen euro aan bonussen, waarvan de helft naar langetermijnbonussen vloeide.

Reputatie-index

Voortaan komen er twee criteria bij voor de toekenning van die langetermijnbonus. Het eerste is de vrije kasstroom. Daarnaast gaat Proximus de toekenning van de langetermijnbonus koppelen aan de evolutie van een reputatie-index. Navraag bij het telecombedrijf leert dat het om de RepTrak-ranking gaat, die is opgesteld door het Reputation Institute. Die instelling is actief in 40 landen.

De telecomoperator laat de beoordeling voor een aantal criteria regelmatig bevragen bij een representatief staal van de Belgische bevolking, bevestigt Walter Gelens, reputatiespecialist bij Akkanto. Dat bureau is in ons land het verlengstuk van het Reputation Institute. Het stelt elk jaar sowieso een RepTrak-ranking voor de Belgische bedrijfswereld op. Daarin is Colruyt de koploper.

Steeds meer Belgische bedrijven werken wel met niet-financiële criteria, zoals duurzaamheidscriteria, voor de toekenning van bonussen.
Xavier Baeten
Verloningsexpert Vlerick Business School

‘Het gaat over criteria zoals de zuivere financiële resultaten en de kwaliteit van de producten, maar ook over ethisch zakendoen, het gelijkekansenbeleid, de duurzaamheid en het leiderschap in het bedrijf’, bevestigt Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke.

De telecomoperator haalde de mosterd mogelijk bij de Nederlandse sectorgenoot KPN, die ook al werkte met de RepTrak-reputatieindex voor de toekenning van de langetermijnverloning aan het directiecomité.

In België past Proximus als eerste bedrijf het systeem toe. ‘Steeds meer Belgische bedrijven werken wel met niet-financiële criteria, zoals duurzaamheidscriteria, voor de toekenning van bonussen’, stipt professor Xavier Baeten, verloningsexpert van de Vlerick Business School, aan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud