Advertentie
Advertentie

Proximus trekt verwachtingen op

CEO Dominique Leroy stuurde Proximus opnieuw het groeipad op ©Photo News

Wat analisten al langer opperden is gebeurd. Dominique Leroy trekt de verwachtingen voor het boekjaar op. Proximus heeft zijn groeiambitie al bereikt, één jaar vroeger dan verwacht.

Met enige fierheid meldde Dominique Leroy vrijdag dat de telecomreus Proximus zijn ambitie om terug te groeien een jaar vroeger dan verwacht gerealiseerd heeft. 'Na bijna 10 jaar zonder groei is dit een beetje een historisch moment voor Proximus', klonk het.

De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 1.505 miljoen euro, of een stijging met 1,5 procent tegenover vorig jaar en nipt boven de analistenconsensus. Proximus puurde meer inkomsten uit zijn vastelijns- en mobiele diensten en zag zijn klantenbestand fors aangroeien groeien.

De telecomreus kon het voorbije kwartaal over nagenoeg het hele spectrum klanten winnen. Enkel in mobile prepaid was er, net zoals bij de andere operatoren, een daling met 42.000 klanten. Doordat Europa de terminatietarieven heeft beëindigd is de prepaid-optie niet meer interessant. Ook bij de vastespraaklijnen was er een daling met 14.000 stuks.

Daar staat tegenover dat Proximus maar liefst 61.000 postpaid-klanten kon winnen, 35.000 nieuwe TV-klanten, 25.000 vaste internetlijnen en 14.000 triple of quadruple play-klanten. Dat zijn klanten die drie of meer diensten van Proximus afnemen zoals TV, internet en vaste of mobiele telefonie. Het percentage van deze 'convergente' klanten is gestegen tot 54,7 procent, meer dan één op twee dus. De strategie van Proximus om zijn klanten net als Telenet richting bundels te duwen, werpt dus zijn vruchten af.

Proximus kan een jaar vroeger dan voorzien zijn groeiambitie waarmaken.
Dominique Leroy
CEO Proximus

Dat effect toont zich ook onderaan de resultatenrekening. Op een klant die een pack afneemt kan je meer verdienen dan op een klant die slechts één dienst koopt. De bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) steeg met 4,3 procent tot 450 miljoen euro. Ook valt de sterke prestatie van dochter BICS op, die internationaal telefoonverkeer voor ondernemingen verzorgt. BICS plukt de vruchten van de sterke dollar en zag de inkomsten met bijna 35 procent toenemen.

Met deze cijfers op zak kan Leroy met een gerust hart de verwachtingen optrekken, iets wat analisten al langer verwachtten. Voor het volledige boekjaar gaat Proximus voortaan uit van een omzetgroei van 2 procent, in plaats van een stabilisering. De ebitda zal naar verwachting stijgen met drie à vijf procent. 'Proximus kan dus een jaar vroeger dan voorzien zijn groeiambitie waarmaken', klinkt het.

Fit for growth

De vraag dringt zich op wat de toekomst brengt. Leroy heeft bij haar aantreden volop ingezet op 'Fit for Growth', de strategie om Proximus opnieuw te laten groeien. 'We hebben het er intern ook over gehad', zegt Leroy. 'Voorlopig gaan we niets aan onze strategie veranderen. Het is niet omdat we nu resultaat zien, dat onze groeistrategie geen stand meer houdt voor de toekomst. Belangrijk is dat we de groei van omzet en winst op peil kunnen houden.'

Proximus gaat dus ook niet op overnamepad nu de hele telecomsector in consolidatiemodus is. Of toch? 'We sluiten overnames niet uit. Ik denk dan aan de innovatiedomeinen waar we actief in zijn. Zijn er competenties die we vandaag niet in huis hebben, dan kunnen we die gerust kopen. Denk aan de recente investering in Tessares. Als we in België een aantal mooie incubatoren of start-ups kunnen helpen, zullen we het niet laten.'

Smartphone als afstandbediening

Proximus kondigde ook nog aan dat het zijn TV-aanbod grondig vernieuwt. Later dit jaar komt er een nieuwe interface voor de settop-box en een vernieuwde Proximus TV-app. De app moet een nieuwe intuïtieve en gebruiksvriendelijke TV-ervaring garanderen waarbij je smartphone of tablet als virtuele afstandbediening kan functioneren. Net als bij de Yelo-app van Telenet kan je met een eenvoudige beweging een TV-programma van je tablet naar het grote scherm sturen. Daarnaast werd de SwipeBox voorgesteld, een variant op de Apple TV of Chromecast van Google.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud