Advertentie
Advertentie

Proximus verhoogt opnieuw winstprognose

Proximus-CEO Dominique Leroy ©BELGAPLUS

CEO Dominique Leroy wint klanten en verdient ook meer per klant, wat samen met de kostenbesparingen de bedrijfswinst dit jaar 5 procent hoger moet stuwen.

2015 wordt het jaar waar Proximus weer aanpikt met groei. Dat leert het kwartaalrapport van de Belgische marktleider in telecomdiensten: over het derde kwartaal ging de omzet 2 procent hoger naar 1,51 miljard euro, de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) stijgt 3 procent naar 447 miljoen euro. 

De stijging is deels het gevolg van het feit dat de telecomgroep al jaren op de kleintjes let: over de eerste negen maanden van 2015 zakken de personeels- en pensioenkosten met 3 procent, de algemene kosten liggen 1 procent lager. 

+16%
Over de eerste negen maanden van 2015 haalde Proximus 16 procent meer inkomsten uit zijn televisie-aanbod

Tegelijk met die dalende kosten wint Proximus niet alleen klanten, elke klant levert ook meer inkomsten op. Zo telt Proximus nu 1,72 miljoen klanten voor zijn televisie-aanbod, 10 procent meer dan vorig jaar. Tegelijk spendeert elke klant ook meer: gemiddeld 20 euro per maand, bijna 4 procent meer dan een jaar eerder. Over de eerste negen maanden van 2015 vertaalt zich dat in een stijging van de inkomsten uit televisie met 16 procent, tot 243 miljoen euro.

Eenzelfde verhaal in mobilofonie: daar focust Leroy al een tijd op de - meer lucratieve - klanten die maandelijks een factuur ontvangen (postpaid), in plaats van klanten die vooraf met een kaart betalen (prepaid). De 2,9 miljoen postpaidklanten spenderen maandelijks gemiddeld 30 euro, dat is 4 euro meer dan de 25,9 euro begin 2014 en bijna drie keer zoveel als de 10,4 euro voor de 1,38 miljoen prepaidklanten. 

In het derde kwartaal hebben we 41.000 postpaidklanten toegevoegd, het beste kwartaal tot dusver
Dominique Leroy
CEO Proximus

De strategie om op de postpaidklanten in te zoomen loont: 'In het derde kwartaal hebben we 41.000 postpaidklanten toegevoegd, het beste kwartaal tot dusver', stipt Leroy aan. 

De nettowinst zakt wel fors, met 56 procent tot 69 miljoen euro of 21 cent per aandeel. Dat is het gevolg van de eenmalige last van 107 miljoen die de telecomoperator in de boeken neemt om een decennialang conflict met rivalen BASE en Mobistar te schikken

Dividend

De groei van omzet en - recurrente - winst laat CEO Dominique Leroy toe voor de tweede keer in drie maanden de prognose voor heel 2015 op te trekken: de lat ligt nu op een 4 à 5 procent hogere bedrijfswinst (ebitda), bij een 2 procent hogere omzet.

Beleggers krijgen op 11 december een voorschot op het sterke boekjaar op hun rekening gestort, in de vorm van een - onveranderd  - interimdividend van 50 cent per aandeel. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud