Reclamemaker Wim Schamp overleden

©Guy Puttemans

De bekende reclamemaker Wim Schamp is zondag op 60-jarige leeftijd overleden. Schamp vocht al maanden tegen een kwaadaardige kanker.

'Na elf maanden dappere strijd te hebben geleverd tegen een onoverwinnelijke tegenstander heeft Schamp met opgeheven hoofd de strijdbijl neergelegd op Allerzielen', zo deelt zijn dochter Tonya mee.

De flamboyante reclamemaker had in december vorig jaar te horen gekregen dat hij aan pancreaskanker leed. In februari van dit jaar stelde hij nog zijn boek '100 campagnes, 1 miljoen kiezers' voor, waarin hij terugblikte op 15 jaar verkiezingscampagnes voor diverse politieke partijen en politici.

Wim Schamp was licentiaat rechten en communicatiewetenschappen. Hij werkte kort na zijn studies voor de Boerenbond. In 1985 richtte hij zijn eigen communicatiebureau WIM (Welcome In Massmedia) op. Hij verzorgde onder meer campagnes voor Jean-Luc Dehaene, Guy Verhofstadt, Yves Leterme, Louis Tobback, Johan Vande Lanotte en Jean-Marie Dedecker.

Schamp was ook actief op diverse andere fronten. Zo richtte hij in 1995 de vzw The Smoking op, een organisatie die pleit voor wederzijdse tolerantie tussen rokers en niet-rokers. Hij was ook betrokken bij de opstart van P-Magazine in 1997. Nog opvallend was een antiracisme-campagne op basis van een heropname van het liedje Cous Cous Kreten van De Kreuners, ingezongen door politici van uiteenlopende pluimage en anderen.

Wim Schamp wordt zaterdag begraven in Herent. Hij laat een vrouw en twee kinderen na.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud