Advertentie

Telecomgigant Verizon koopt mediareus AOL

Verizon koopt AOL. ©Bloomberg

De Amerikaanse telecomreus Verizon koopt de mediareus AOL op. De waarde van de deal zou neerkomen op 4,4 miljard dollar, of 50 dollar per aandeel.

Eerder dit jaar waren er al speculaties dat de Amerikaanse telecomgigant Verizon zijn oog had laten vallen op het mediabedrijf AOL. Nu komt het er ook effectief van: nog voor de zomer wordt AOL ingelijfd voor 4,4 miljard dollar en ingepast bij Verizon als een dochteronderneming. Dat maakt Verizon dinsdag bekend in een mededeling.

Ondertussen schrijft de technologiesite Recode op basis van anonieme bronnen dat AOL's vlaggenschip, de Huffington Post niet mee overgenomen zou worden door Verizon, maar apart in de etalage verschijnt. AOL zou met verschillende geïnteresseerden rond de tafel zitten om de Amerikaanse nieuwssite afzonderlijk van de hand te doen.

Naast enkele private equity-spelers zou het Duitse media-conglomeraat van Axel Springer interesse tonen en de site waarderen op meer dan 1 miljard dollar. Enkele jaren geleden telde AOL 300 miljoen dollar neer voor de Huffington Post.

Verizon betaalt 50 dollar per aandeel, goed voor een premie van 17 procent tegenover de slotkoers van AOL op maandag. De CEO van AOL, Tim Armstrong, zal na de overname zijn bedrijf blijven leiden.

Het aandeel van AOL reageert in de voorbeurshandel met een winst van 19 procent tot 50,70 dollar, iets boven de biedprijs. Dat kan erop wijzen dat sommige beleggers op een hoger bod speculeren. Verizon wil de overname financieren met cash en schuldtitels en hoopt de transactie tegen het einde van de zomer rond te hebben.

De megadeal  doet denken aan het overnamebod dat de mediagroep AOL  in 2000, op het toppunt van de dotcom-hype, uitbracht op Time Warner. Die overname zou volledig in aandelen betaald worden, maar de fusie draaide uit op een flop. De bedrijfsculturen raakten niet verzoend, en de aandeelhouders van Time Warner voelden zich bedrogen omdat de waarde van hun aandelen AOL  in elkaar klapten. In 2009 werd de fusiegroep de facto weer ontbonden en werd AOL weer onafhankelijk. Het prijskaartje dat Verizon vandaag betaalt, bedraagt maar 1/36ste van de biedprijs van toen. Maar het gaat deze keer wel om echt geld en niet om opgeblazen aandelen.

Verizon is de grootste mobiele operator van de VS. Met de overname krijgt de groep er in één klap een massa digitale content en advertentieplatformen bij. AOL is onder meer eigenaar van het nieuwsblognetwerk The Huffington Post en van populaire technieuwssites als Engadget en TechCrunch.

De overname  past in een brede beweging waarbij klassieke telecomspelers in de waardeketen willen opschuiven door ook content (inhoud) aan te bieden. Een lokaal voorbeeld van zo'n integratie was de instap van het kabelbedrijf Telenet in de audiovisuele holding De Vijver Media (VIER, VIJF en Woestijnvis).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud