Telenet biedt hele aanbod HBO aan

John Porter, de topman van Telenet, is tegen het afschaffen van doorspoelbare reclame. ©BELGA

In de strijd om de veeleisende seriekijker breidt de telecomgroep zijn deal met HBO, bekend van onder meer 'The Wire' en 'True Blood', uit. Dat heeft wel een prijskaartje.

De ‘home of HBO’. Telecomoperator Telenet  gaat al zeven jaar prat op zijn samenwerking met HBO. Nieuwe reeksen van de producent kwamen als eerste op Telenet, via betaalpakketten Play en Play More, maar gingen er daarna ook weer af.

Dat verandert. In het nieuwe contract dat Telenet sloot met HBO, en dat tot 2021 loopt, is de volledige bibliotheek van het Amerikaanse powerhouse inbegrepen. Het gaat onder meer om iconische titels als 'The Sopranos', 'The Wire' en 'True Blood'. Vanaf januari staan die series volledig, vanaf seizoen een, online.

Bingewatchen

Daarmee reageert Telenet op vragen van kijkers, stelt vicepresident Entertainment Ils Neuts. ‘In 2017 keken kijkers voor het eerst meer series dan films en het aandeel van series is met een kwart gestegen tegenover drie jaar geleden.’ Bingewatchen is door de opmars van Netflix de norm. ‘Per maand vraagt de gemiddelde kijker vijftien afleveringen op. Dat wijst op bingewatchen.’

De hele HBO-bibliotheek zal via Play te zien zijn voor 11,95 euro per maand. Dat is een stevige prijsverhoging, met bijna een vijfde tegenover vroeger (10 euro per maand). Met de ingreep wil Telenet zich wapenen tegen het geweld van online videostreamingdienst Netflix. Tegelijk rolt de telecomgroep in januari een nieuwe decoder uit, met spraakbediening en een geïntegreerde Netflix-applicatie.

Digitale televisie is geen business voor de zwakkeren van hart.
John Porter
CEO Telenet

Van een ‘Vlaamse Netflix’, zoals voorgesteld door Medialaan en Vlaams mediaminister Sven Gatz (Open VLD), moet CEO John Porter niet weten. ‘We staan klaar om erover te spreken, maar ik moet sowieso al niet weten van de naam. Waarom zouden we een Vlaamse Netflix willen zijn en honderden miljoenen euro's per jaar verliezen? Digitale televisie is geen business voor de zwakkeren van hart.’

Ook over uitgesteld kijken is Porter expliciet. Het is geen oplossing kijkers te verbieden programma’s, en dus reclame, door te spoelen, stelt hij. ‘Ik ben niet van plan kijkers te ontzeggen wat ze al tien jaar doen. Dat is commerciële zelfmoord.' 

Porter ziet de oplossing in meer gepersonaliseerde reclame en een meer creatieve invulling van pauzes tijdens programma’s. Die stellingname is opmerkelijk, want Telenet aast op de volledige controle van SBS-zenders Vier en Vijf, die ook slachtoffer zijn van uitgesteld kijken. De goedkeuring van die deal is voor ‘de komende weken'. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect