Telenet jaagt klanten in de gordijnen

En toen waren ze al met meer dan 40.000, Telenet-klanten die de jaarlijkse prijsverhoging van hun operator niet pikken. 12.000 klanten willen in groep telecomdiensten kopen.

Al 17 jaar is Kurt Buysse, een 41-jarige onlinemarketeer, klant bij Telenet. Al die jaren heeft hij braaf de prijsverhoging - in lijn met de loonindexering - betaald die het kabel- en televisiebedrijf jaarlijks doorvoert.

Maar deze keer heeft hij er genoeg van: ‘Iedereen moet de tering naar de nering zetten. Iedereen moet besparen. En dan verhoogt Telenet zijn prijzen met 4 à 5 procent.’

Iedereen moet de tering naar de nering zetten. Iedereen moet besparen. En dan verhoogt Telenet zijn prijzen met 4 à 5 procent.
Kurt Buysse
Initiatiefnemer van het protest tegen Telenet

Het bedrijf kondigde zijn prijsverhogingen vorige week aan, ‘omdat innovatie een prijs heeft en de contracten met de Vlaamse zenders duurder zijn geworden.’ Buysse zag op sociale media dat hij lang niet de enige was die morde. Daarop lanceerde hij de petitie iklaatmenietpluimen.be, die ondertussen meer dan 40.000 handtekeningen verzamelde.

In de protestgroep groeide vervolgens het idee om te onderzoeken of een groepsaankoop mogelijk is voor telecomdiensten. Naar analogie van de gezamenlijke aankopen van elektriciteit, gas en zonnepanelen. Buysse zoekt nu een expert die hem kan helpen uitzoeken of een groepsaankoop voor telecombundels überhaupt mogelijk is.

Njet

Telenet en Proximus zijn het idee in elk geval niet genegen. ‘We investeren een vijfde van onze omzet in het netwerk en de producten. Om te kunnen blijven innoveren, moeten we de prijzen verhogen’, zegt Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts. ‘Een groepsaankoop is wettelijk niet mogelijk’, luidt het bij Proximus.

Het is niet de eerste keer dat Telenet klanten tegen zich in het harnas jaagt. In mei tekenden 27.000 mensen een petitie van Test-Aankoop tegen het gedwongen vervangen van de verouderde decorders, en dat tegen betaling. Toen plooide het kabelbedrijf door zijn ‘bakjes’ voortaan binnen de vijf jaar na aankoop gratis om te ruilen.

We begrijpen dat de verhoging geen fijne boodschap is, we hebben begrip voor het protest.
Stefan Coenjaerts
Woordvoerder van Telenet

Hoe lang laat Telenet het protest nog aanzwellen? Coenjaerts: ‘We begrijpen dat de verhoging geen fijne boodschap is, we hebben begrip voor het protest. Maar de beslissing is gevallen, we kunnen hier niet op terugkomen. In het decoderverhaal konden we wel nog bijsturen.’

Duopolie

Dat Telenet schermt met de prijs van innovatie gaat er bij protestklant Buysse niet in: ‘Er is te weinig concurrentie in de markt. Mocht dat wel zo zijn, dan zou Telenet innovatie nodig hebben om zich te onderscheiden. En zou het die innovatie niet kunnen doorrekenen.’ Waarmee de initiatiefnemer zegt dat Telenet en Belgacom broederlijk de bundelmarkt verdelen.

Een these die ook Louis Tulkens, hoofd externe relaties bij Base, onderschrijft. ‘Op de mobiele markt met zijn vele operatoren (Proximus, Mobistar, Base en vele virtuele operatoren als Telenet, Mobile Vikings en Lycamobile) zijn de prijzen sinds 2006 met 54 procent gezakt. Op de vaste markt hebben Proximus en Telenet vrijwel 100 procent van de tv-markt en packs in handen. De prijzen daar zijn sinds 2006 met een derde gestegen.’

Dat zogenaamde duopolie zette minister van Telecom Alexander De Croo ertoe aan de markt van telecombundels onder handen te nemen. Hij wil meer concurrentie en lagere prijzen. Afwachten of Mobistars herintrede in tv en breedband, begin volgend jaar, beweging kan krijgen in de markt.

Groepskorting

Telenet biedt overigens vandaag al groepskortingen aan. Aan werknemers van 'grote' bedrijven. Waarom dan niet aan een grote groep mensen? Coenjaerts: ‘Werknemers maken deel uit van een erkende organisatie met statuten. Mensen die deelnemen aan een groepsaankoop niet.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud