Advertentie

Telenet, Mediahuis en Proximus richten reclameregie op

tv adteleviIn de strijd om klantendata moeten mediabedrijven opboksen tegen Google en Facebook. ©BELGA

Een aantal grote telecom- en mediaspelers bundelt de krachten in een nationale reclameregie. Die moet vanaf 2021 operationeel zijn.

De nieuwe constructie wordt een joint venture tussen Mediahuis (44,4 %), Telenet/SBS (44,4 %) en Proximus/Skynet (11,2 %). Ook Pebble Media, de reclameregie achter websites als één.be, sporza.be, stubru.be en Skynet Advertising (Dailymotion, Verizon, Autosalon) is betrokken.

De deelnemende partijen maken zich sterk dat adverteerders hun klanten doelgerichter en efficiënter zullen kunnen bereiken, omdat 'door de rijkdom aan data van de verschillende mediamerken met elkaar te combineren een bijzonder sterk aanbod aan segmentatiemogelijkheden ontstaat'.

In de zoektocht naar reclame-inkomsten is het voor Belgische media al jaren opboksen tegen techreuzen als Google en Facebook. Die twee halen zo'n 80 procent van de omzet uit digitale advertenties binnen. Dat media- en telecombedrijven in hun strijd de handen in elkaar slaan is niet nieuw. De markt voor digitale reclame bedraagt in België 1 miljard dollar. Door samen te werken en gegevens te delen kunnen de spelers hun advertenties afhankelijk van de doelgroep preciezer afstellen.

'Sterke combinatie van nummers twee'

De krachtenbundeling is niet zozeer gericht tegen concurrent DPG Media, die nu al volop adverteerders kan lokken met een crossmediaal aanbod van tv, kranten en websites. 'Wel willen we digitale inkomsten die we zijn kwijtgespeeld, terugwinnen van Google en andere digitale spelers', bevestigt Telenet-topman John Porter, die spreekt van 'een sterke combinatie van nummers twee'.

'DPG heeft de lat vrij hoog gelegd op vlak van crossplatform-mogelijkheden', erkent Porter. 'Maar het is niet zozeer de bedoeling marktaandeel van DPG Media te veroveren. Het gaat meer om het terugwinnen van digitale inkomsten die we in de loop der tijd zijn kwijtgespeeld. De echte druk op de advertentiemarkt komt van Google, YouTube en andere digitale spelers.'

Elke partner beschikt over data die kunnen dienen voor adverteerders, maar hoe de groep die gegevens zal bundelen, is volgens Porter nog geen uitgemaakte zaak. 'Zeker is wel dat we binnen de standaarden van data privacy gaan werken. Voor data over brede trends, dus niet op het niveau van de gezinnen, zullen we wel manieren vinden om te delen.'

Proximus probeerde eerder al een gelijksoortig samenwerkingsverband op poten te zetten. Bij die Belgian Data Alliance, dat voorlopig nog in een testfase zit, zijn naast Mediahuis en Telenet ook DPG Media, de VRT, RTL en RTBF betrokken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud