Telenet worstelt met 'ontbundelende' klant

Telenet-CEO John Porter. ©BELGA

Telecomklanten kiezen almaar minder voor dure all-in-onebundels en shoppen à la carte op basis van hun noden. Een moeilijke transitie voor de grote spelers.

'Proximus en Telenet bieden alleen Porsche aan, hun Renault verbergen ze.' Het was een opvallende quote van de Belgische telecomwaakhond BIPT een kleine twee jaar geleden. De waakhond verwees naar het feit dat de grote twee operatoren van het land klanten vooral dure all-in-onebundels verkochten met telecom, televisie en internet, terwijl die in het gros van de gevallen goedkoper af zijn met lichtere à la carte formules.

Het ziet ernaar uit dat de klant door de pandemie de 'Renault' stilaan aan het ontdekken is. De pandemie heeft een turbo gezet op streamingkanalen als Netflix. Om te comakijken hebben veel kabelknippende kijkers niet langer nood aan dure pakketten met zenders die toch niet bekeken worden. Een krachtig internetabonnement om de betere series zonder haperen te streamen volstaat.

We verlaten de one size fits all achter de huidige bundels en opteren voor een aanpak waarbij de klant zelf kan kiezen wat hij nodig heeft.
John Porter
Telenet-CEO

Het kwartaalrapport van de telecom- en mediagroep Telenet illustreert, net als de kwakkelende beurskoers (zie grafiek), die moeilijke transitie naar een klant die digitaal gaat. 'We verlaten de one size fits all achter de huidige bundels en opteren voor een aanpak waarbij de klant zelf kan kiezen wat hij nodig heeft', klinkt het bij Telenet. Een voorbeeld is de recente lancering van het ONE-aanbod voor de always on datavretende klant, met in principe een onbeperkte internetverbinding via wifi of 4G.

Over het eerste kwartaal zakte de omzet van Telenet met 1 procent naar 646 miljoen euro, de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) ging 3 procent lager naar 334 miljoen euro. Nog geen beterschap dus na het zwakke 2020, toen Telenet de winst voor het eerst sinds de beursgang in 2005 zag afnemen. Netto zakte de winst door hogere belastingen met 27 procent naar 113 miljoen euro of 1,03 euro per aandeel.

Let wel: de resultatenrekening van Telenet is zoals wel vaker een stevige lettersoep. De groep legt zelf de klemtoon op de 'rebased' ebitda. Die zuivert de impact uit van de grote deals die CEO John Porter vorig najaar sloot om de comakijkende klant tevreden te houden: de 50/50 joint venture met DPG Media voor de abonnementendienst Streamz en het nieuwe vijfjarige contract met Eleven Sports voor de voetbalrechten. 

Belangrijk is dat door die nieuwe contracten de kosten verbonden aan die belangrijke inhoud om klanten te binden voortaan hoger op de resultatenrekening belanden en dus in mindering komen van de ebitda. Om de cijfers met 2020 vergelijkbaar te houden, herberekende Telenet de cijfers voor 2020 mét de extra kosten. Op die basis stijgt de ebitda met 4 procent, iets beter dan waar de analisten gemiddeld op mikten

Voor heel 2021 handhaaft Porter de prognose: een omzet en ebitda die na het zwakke 2020 met respectievelijk 1 en 1 à 2 procent herstellen. Op rebased basis dus.

'Netwerk van de toekomst'

Op de conferencecall van het bedrijf bleef topman John Porter afwezig omdat hij herstelt van Covid-19. Hij werd vervangen door financieel directeur Erik Van den Enden. Over het ONE-aanbod werd gezegd dat het een heel beperkte negatieve impact zal hebben op de gemiddelde opbrengst per gebruiker (ARPU), maar dat dat meer dan gecompenseerd wordt door de verwachte toename van de 'customer lifetime value'. Dat is de waarde die een klant oplevert tijdens de hele periode dat hij klant is. Klanten zullen naar verwachting langer bij Telenet blijven dankzij het ONE-aanbod.

Concurrent Proximus rolt glasvezelverbindingen uit in Vlaanderen. Dat gaat volgens Telenet typisch gepaard met agressieve promoties. Het effect daarvan zou beperkt blijven tot de korte termijn. Telenet praat zelf met de netwerkbeheerder Fluvius over het 'datanetwerk van de toekomst', maar dat duurt langer dan gedacht. 'Het gaat over aanzienlijke investeringen die van belang zijn voor de komende tien tot twintig jaar en het is complex', werd gezegd. De gesprekken verlopen constructief, maar een besluit komt er wellicht pas in de tweede jaarhelft. Telenet kijkt overigens naar zijn hele netwerk en niet alleen naar het derde waar Fluvius actief is.

VOO

Gevraagd naar de eventuele overname van de Waalse kabelaar VOO werd verwezen naar een artikel in de Brusselse krant Le Soir. Daarin werd gemeld dat de Luikse groep Nethys, de eigenaar van Voo, de verkoopprocedure heropstart en een preselectie wil van de beste biedingen tegen 21 juli. Een deal zou tegen het jaareinde mogelijk zijn. Nethys verwerft de Brusselse intercommunale Brutélé, waardoor het zowel het Brusselse als het Waalse deel van Voo in handen heeft, wat de situatie vereenvoudigt. Er wordt gemikt op minstens 1,2 miljard euro voor de telecomoperator.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud