Vaste telefoonlijn verdwijnt in Frankrijk, België volgt (nog) niet

©BELGA

Het Franse Orange vervangt de klassieke vaste telefoonlijn door bellen over internet - voice over ip (VoIP) in het jargon. In ons land is dat niet nodig.

De Franse telecomgroep Orange stopt geleidelijk aan met de klassieke vaste telefonie. De gesprekken zullen voortaan over het internet gebeuren.

140 jaar nadat de eerste telefoonlijn werd aangelegd in Parijs - bij de Wereldtentoonstelling van 1878 - wordt op 15 november komaf gemaakt met die klassieke vaste lijn. Orange, het vroegere France Télécom en de voormalige staatsmonopolist, stopt dan met de commercialisering van vaste telefonie. Nieuwe klanten of Fransen met verhuisplannen zullen zo'n abonnement niet meer kunnen aanvragen. Bellen zal voortaan over een internetaansluiting gebeuren.

Testen wezen al uit dat de overschakeling vlot verloopt, verzekert Orange. Het telecombedrijf zegt geen terughoudendheid te merken tegenover de technologie, en evenmin ongerustheid over de installatie. Voor oudere klanten zal een eenvoudig aanbod worden uitgewerkt, verzekert het bedrijf.

In 2023 wordt de stekker volledig uitgetrokken: dan zal gemeente per gemeente komaf worden gemaakt met de klassieke vaste telefoonlijn en zullen alle klanten rond 2030 over het internet bellen. Volgens Orange is de klassieke technologie voor de vaste telefoonlijn inmiddels veertig jaar oud en versleten. Orange heeft het in zijn telefooncentrales ook steeds moeilijker om onderdelen te vinden in geval van pannes. De andere Franse operatoren stapten al eerder over naar internetbellen of voice over ip (VoIP).

Dat betekent niet dat de vaste lijn verdwijnt in Frankrijk, verzekert de Franse regering. Een vaste telefonielijn blijft deel uitmaken van de universele dienstverlening. Maar het staat Orange vrij om de technologie daarvoor te kiezen, klinkt het.

België

In ons land zijn er niet meteen plannen om het Franse voorbeeld te volgen. Dat is niet nodig, zegt Proximus . Het bedrijf heeft zijn klassieke lijn al gemoderniseerd. De voorbije jaren werd het analoge netwerk - dat uit het oude RTT-tijdperk stamt - op de lijn geüpgraded naar 'full IP'. Dat gebeurde tot aan de straatkast en zonder overlast voor de klanten. Door die aanpak hoeft Proximus niet zoals Orange de klassieke lijn helemaal overboord te gooien en heeft het geen last van een schaarste aan onderdelen.

Vaste telefonie telt bij Proximus nog 2,5 miljoen klanten, waarvan 2 miljoen particulieren. Vooral voor gesprekken naar het buitenland is de dienst nog populair. Niettemin is het een markt die jaarlijks met 4 procent krimpt.

Telenet stelt vast dat de vaste lijn voor lange gesprekken wordt gebruikt. Ook het kabelbedrijf heeft geen plannen om de vaste telefoonlijn af te schaffen. Net als bij Proximus verloopt het telefoonsignaal via het Internet Protocol (IP). Enkel het laatste stukje na de modem is analoog, zodat er analoge telefoontoestellen op aangesloten kunnen worden.

Orange Belgium , dochter van Orange, laat zijn klanten al meer dan tien jaar over de internetverbinding bellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content