Advertentie
Advertentie

Waarom Telenet Base koopt

Igor De Camargo van Standard - gesponsord door Base - ontvangt Telenet met open armen. ©Photo News

Telenet legt 1,325 miljard euro cash op tafel om mobiele operator Base in te lijven. Dat is veel geld voor een deal die veel analisten vooraf onwaarschijnlijk achtten. Maar er valt heel wat voor te zeggen.

Waarom zou Telenet in godsnaam investeren in een eigen netwerk? Dat was de voorbije jaren de dooddoener telkens KPN zijn Belgische mobiele dochter Base weer eens in de etalage zette en de naam van Telenet opdook als koper.

Niet onlogisch. Want Telenet zat eigenlijk in een zetel als virtuele operator op het netwerk van Mobistar. Het bedrijf moest geen netwerkinvesteringen doen en wist daardoor aardig wat geld te puren uit zijn mobiele activiteiten. ING schreef recent in een rapport dat Telenet een ebitda-marge tussen 20 en 30 procent genereert op mobiel. Waarom zou je daaraan raken?

Maar de mobiele wereld evolueert razendsnel. Op enkele jaren tijd is de smartphone gemeengoed geworden. En we surfen met z'n allen hoe langer hoe meer mobiel. Ondertussen is meer dan 30 procent van ons surfgedrag mobiel. Een evolutie waar niet snel verandering in zal komen. Zoals Telenet zelf schrijft in zijn bedrijfsblog

Telenet doet met deze overname de deur dicht voor nieuwe spelers die de marges in de sector op het spel zouden kunnen zetten.

'Het is duidelijk dat de honger naar mobiele diensten nog niet gestild is: klanten verwachten overal en altijd een superieure ervaring op het gebied van mobiel internet en telefonie. Dit geldt niet enkel voor particulieren, maar ook voor bedrijven die in sneltempo op de digitaliseringstrein springen.'

Het daaraan gekoppelde snel groeiende dataverbruik was een uitdaging voor Telenet. Want in de MVNO-deal met Mobistar moest Telenet betalen naar verbruik, wat de marges dreigt uit te hollen. In plaats van de deal met Mobistar te heronderhandelen, kiest Telenet nu voor de vlucht vooruit, door een eigen netwerk in te lijven. De kosten die Telenet maakte bij Mobistar, vervangt het nu als het ware door synergieën in de combinatie met Base. 

Free

Die overname heeft nog een andere aangename bijwerking. Met Base in de etalage, stond de deur op een kier voor de intrede van een nieuwe speler op de Belgische markt. Onder andere de namen van Altice en Free circuleerden als kanshebbers. 

Vooral die laatste naam doet telco's over heel Europa beven. In Frankrijk haalde het Free van ondernemer Xavier Niel de telecomsector grondig overhoop met een prijsbrekersstrategie. Iets waar geen enkele telco in ons land op zat te wachten. De huidige spelers houden elkaars marges de facto in stand door het vooral op aanbod te spelen in plaats van op prijs. 

In die zin mag ook Proximus blij zijn dat Telenet de deur nu dicht heeft gedaan. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud