Balta neemt designtapijtmerk Papilio over

Karpetten vormen een kleine 30 procent van de omzet van Balta. ©rv

De tapijtreus Balta neemt Papilio over van Associated Weavers. Hij wil zich positioneren in het hogere segment van de karpettenmarkt.

De overname dateert al van oktober, maar was tot nu toe onder de radar gebleven. 'Het gaat om een kleine overname', zegt Geert Vanden Bossche, woordvoerder van Balta . 'We hebben de voorraden en het merk overgenomen. Het handvol medewerkers werd voor de overname ontslagen. Een deel hebben we weer in dienst genomen.'

Papilio is een merk van karpetten (losse tapijten) in het hogere segment. Het bedrijf uit Kuurne behoorde tot de tapijtgroep Associated Weavers en ontwerpt karpetten in opvallende dessins en speciale materialen zoals sisal, viltwol of gerecycleerde plastics. De tapijten worden handgeknoopt in ateliers in India, China en Bangladesh. Omdat Associated Weavers gespecialiseerd is in kamerbreed tapijt,  waren de karpetten er een buitenbeentje.

Symbolische overname

'We hebben er de meest extreme ontwerpen uitgehaald en de voorraden gereduceerd, zodat we ze voortaan mee kunnen aanbieden via onze vaste kanalen', zegt Vanden Bossche. '90 procent van de karpetten zal op afroep gemaakt worden, met maar een beperkte voorraad. Het is een van de stapjes van Balta om meer in het hogere segment te profileren, met meer uitstraling en creativiteit.'

De overname is opvallend en symbolisch, omdat Balta sinds de beursgang in juni 2016 door zwaar weer gaat, en eigenlijk nauwelijks geld heeft voor overnames. Het zag de voorbije kwartalen omzet en winst terugvallen, en de schuldgraad evolueerde vorig jaar naar 3,9 keer de brutobedrijfswinst, het niveau van voor de beursgang in juni 2017. De karpettendivisie was altijd al een sterkhouder voor de groep, naast de tapijttegels voor de projectmarkt (Bentley Mills).

Balta levert onder meer de karpetten aan IKEA, en tot voor vorig jaar ook aan de Amerikaanse ketens Home Depot en Lowe. Karpetten dragen voor een kleine 30 procent bij tot de omzet, net als de moeilijke divisie van het kamerbreed tapijt. 'We willen verder op de ingeslagen weg van meer innovatie en hogere toegevoegde waarde', stelt Vanden Bossche.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content