Balta ziet winst uit karpetten fors terugvallen

©ID PHOTO AGENCY

Behalve een versnelde daling in de verkoop van kamerbreed tapijt, daalt ook de winst uit de losse karpetten.

De totale omzet van Balta,  het grootste tapijtproducent van Europa, ging er - positieve wisselkoerseffecten niet meegerekend - met 7,5 procent op vooruit. Dat is opnieuw vooral te danken aan de goede cijfers van de divisie Commercial, die tapijttegels produceert voor kantoren en hotels. Die divisie blijft - vooral in de VS, met het in 2017 overgenomen Bentley Mills - goed boeren. De omzet groeide met 14 procent tot 351 miljoen euro.

Losse karpetten

Ook de omzet uit losse karpetten, die Balta slijt aan Ikea maar ook aan grote doe-het-zelf-ketens, groeide (+13%). De groei is deels te danken aan de inspanningen die het bedrijf doet voor online verkoop. Daarvoor pootte het bedrijf in Savannah in de Amerikaanse staat Georgia een splinternieuw magazijn neer.

-4,3%
omzet
Het zorgenkind, de divisie kamerbreed tapijt (tapis plain), blijft kwakkelen. Daar viel de de omzet over het voorbije half jaar met 4,3 procent terug. In het tweede kwartaal alleen daalde de omzet daar zelfs met 11 procent.

Het lijkt er wel op dat het terugwinnen van de verloren contracten voor buitentapijten bij grote Amerikaanse ketens als Lowe's en Home Depot een pak kosten met zich meebracht. De brutobedrijfswinst (ebitda) van de divisie ging met bijna 30 procent achteruit. Enkel het laatste kwartaal bekeken, viel de ebitda zelfs 56 procent terug. Dat wijt Balta aan 'de hogere kosten door een exceptioneel hoge bezetting van onze fabrieken, de stijging van promotionele activiteiten en de kosteninflatie voor grondstoffen, energie en transport.'  

Tapis plain

Het zorgenkind, de divisie kamerbreed tapijt (tapis plain), blijft kwakkelen. Daar viel de de omzet over het voorbije half jaar met 4,3 procent terug. Dat die beweging zich nog versnelt, blijkt uit het feit dat in het tweede kwartaal de omzet met 11 procent daalde.

8%
marge
Een lichtpunt is dat de winstmarge (ebitdamarge) uit kamerbreed tapijt gestegen is van 6,1 naar bijna 8 procent, doordat het meer producten in zijn gamma aanbiedt met hogere marges. Dat heeft een positief effect op de schuldgraad.

De verkoop in het Verenigd Koninkrijk - waar het 18 procent van zijn omzet haalt in kamerbreed tapijt - blijft stabiel tegenover het eerste halfjaar van 2018. Het effect van Britse retailers (zoals Carpetright) die in het eerste kwartaal nog een buffervoorraad insloegen ter voorbereiding op een (harde) brexit is weggevallen.  

Een lichtpunt is dat de winstmarge (ebitdamarge) uit kamerbreed tapijt gestegen is van 6,1 naar bijna 8 procent, doordat het meer producten in zijn gamma aanbiedt met hogere marges. Dat is positief omdat het daardoor de afkalving van de ebitda weet te stoppen (37,3 miljoen euro over alle divisies heen, identiek aan die in het eerste halfjaar in 2018) en dus de schuldgraad verbetert.   

Wat wel nog weegt op de ebitda zijn de investeringen in NEXT. Dat is het strategische plan dat Balta tegen 2020 'een aanzienlijke verbetering van de resultaten' moet opleveren. 'De eerste voordelen van dit plan worden vanaf de tweede jaarhelft verwacht', aldus CEO Cyrille Ragoucy.

Schuld

De nettoschuld, die nog steeds 3,7 keer de brutobedrijfswinst bedraagt en als een zwaard van Damocles boven het bedrijf hangt, daalde bovendien licht tegenover vorig jaar naar 311,8 miljoen euro. Gecombineerd met de  stabiliserende ebitda, gaat de schuldgraad daardoor van 3,8 naar 3,7 keer de brutobedrijfswinst op een vergelijkbare basis. 

Volgens Ragoucy liggen de resultaten over het eerste halfjaar in de lijn van de verwachtingen. 'We blijven goed op weg om de doelstellingen te halen voor de jaarresultaten van 2019.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect