Groei Gucci vertraagt

Gucci groeit merkelijk trager dan concurrenten als Louis Vuitton en Christian Dior. ©Bloomberg

De omzet van het modehuis groeit merkelijk trager dan voordien. Dat wordt evenwel gecompenseerd door een nooit geziene winstmarge.

De Franse luxegroep Kering  krijgt vrijdag een stevige tik op de beurs van Parijs. De groep presteerde over het tweede kwartaal goed, maar haar topmerk Gucci niet.

Met name in Azië en Europa deed het moederbedrijf van onder meer Gucci en Saint Laurent goede zaken. De omzet bedroeg in de eerste zes maanden 7,6 miljard euro. Dat komt neer op een vergelijkbare groei van ruim 15 procent. 

De groei van Gucci, goed voor zo'n 60 procent van de omzet van Kering, viel met 12,7 procent evenwel lager uit dan waar analisten op hadden gerekend. Dat is fors minder dan in het eerste kwartaal (20 procent) en dan over het boekjaar 2018 (40 procent). De winstmarge van Gucci steeg wel tot een recordniveau: 41 procent in het eerste halfjaar. Bij Saint Laurent is de winstmarge van ongeveer 26 procent een stuk lager.

De winst van de Kering-groep kwam in de eerste zes maanden uit op 1,6 miljard euro. In de eerste helft van vorig jaar was dat nog 1,2 miljard.

Schril contrast

De groeivertraging bij Gucci staat in schril contrast met de explosief groeiende verkoop van de modemerken Louis Vuitton en Christian Dior. Die gaven de resultaten van Kering-rivaal LVMH in het tweede kwartaal vleugels.

De organische omzetgroei van die twee LVMH-kernmerken bedroeg in het tweede kwartaal 20 procent, tegenover een analistenprognose van 14,4 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect