Advertentie

Kledingketen JBC trekt naar China

©New Store Europe

De Belgische kledingketen JBC gaat haar kinderkleding online ook in China verkopen. Dat gebeurt samen met een Chinese partner. Daarnaast gaat JBC ook uitbreiden in Duitsland, dat niet langer als testmarkt wordt beschouwd.

De kindercollectie van JBC is binnenkort ook te koop op de website van het Chinese familiebedrijf Deesha. Dat bedrijf draait zowat 90 procent van zijn 60 miljoen euro omzet online. Ook de collectie van JBC zal online verkocht worden. 'We beginnen met kinderkleding, maar op termijn hopen we ook onze andere kleding via Deesha te verkopen', zegt CEO Bart Claes.

Logistiek

Deesha verzorgt ook de logistiek. 'Dat kan heel eenvoudig. Veel van onze kleding wordt in China geproduceerd, dus de kleding  die voor de Chinese markt bestemd is, kan gewoon daar blijven', zegt Ann Claes, die verantwoordelijk is voor de collectie van JBC.

Ook in Duitsland wil JBC voort groeien. Het is er actief sinds 2013. Indertijd werd Duitsland als een testmarkt beschouwd, maar dat is niet langer het geval. 'We willen er tegen het einde van het jaar  nog twee nieuwe winkels openen. Nu hebben we er al zes', zegt Bart Claes. 'We denken dat er in Duitsland ruimte is voor zeker tien winkels. Als die er zijn, zullen we bekijken of we er nog meer openen. Cruciaal zal zijn hoe onze webshop in Duitsland aanslaat.'

Webwinkel

Die webwinkel wordt in in Duitsland op 1 augustus gelanceerd. 'Nu al hebben we er een webwinkel, maar we gingen nog niet voluit', zegt Bart Claes. 'In augustus wordt hij volledig operationeel.'

In België, waar JBC 144 JBC-winkels en 62 Mayerline-winkels heeft, wil het bedrijf dit jaar nog zes nieuwe winkels openen. Volgend jaar moeten er nog eens vier bijkomen. 'Onder andere in Gent en in Brussel zijn er nog mogelijkheden voor nieuwe winkels.'

Groei

De kleding die JBC in België, Luxemburg en Nederland verkoopt, wordt aangeleverd vanuit Houthalen-Helchteren. In het magazijn dat daar ligt, werd vorig jaar 8 miljoen euro geïnvesteerd om toekomstige groei op te vangen.

Die groei is er. In 2014 boekte de onderneming, die ook de keten Mayerline behelst, een omzet van 332 miljoen euro. Dat is een stijging van 4 procent. De onlineomzet bedroeg 4 miljoen euro. 'Onze jaarrekening is nog niet helemaal verwerkt, maar de ebitda-winst steeg. De winstmarge bedraagt meer dan 10 procent', aldus Bart Claes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud