Advertentie

Lingeriefabrikant Van de Velde gooit roer om in VS

©RV DOC

Lingeriefabrikant Van de Velde doopt zijn kwakkelende Amerikaanse retaildochter Intimacy om tot Rigby & Peller, het succesvolle internationale merk van de groep. De CEO van Intimacy stapt op.

Sinds de overname in 2007 heeft Van de Velde nog niet veel plezier beleefd aan Intimacy. De Amerikaanse retaildochter stapelde de slechte cijfers op. De omzet kalfde in het eerste half jaar met 4,7 procent af, op vergelijkbare basis zelfs met 10,3 procent.

In februari kondigde CEO Ignace Van Doorselaere aan dat hij dit jaar een kentering wilde zien in de Verenigde Staten. Nu dat niet het geval is, grijpt de CEO in. De naam Intimacy wordt vanaf 15 september vervangen door Rigby & Peller, het internationale merk van Van de Velde.

Rigby & Peller moet in de VS nog klantvriendelijker tewerk gaan. Intimacy-CEO Lode Van Laere vertrekt na drie jaar dienst. Van de Velde zoekt een Amerikaan om Van Laere op te volgen. Dat maakte het bedrijf bekend bij de voorstelling van de halfjaarresultaten.

We kunnen al onze ideeën financieren uit de cashflow. De cash die we niet nodig hebben, gaat naar de aandeelhouders
Ignace Van Doorselaere
CEO Van de Velde

Onder de naam Rigby & Peller opende Van de Velde eerder al winkels in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Hongkong. De merknaam heeft enig cachet: Rigby & Peller verwijst naar een lingeriewinkel die 75 jaar geleden in Londen werd opgericht, en later hofleverancier van Queen Elizabeth II werd. ‘De naam Rigby & Peller is goed voor de geloofwaardigheid van ons merk’, vindt Van Doorselaere. ‘Zo kunnen we Intimacy een nieuw elan geven.’

Daarnaast voert het bedrijf in de VS een beleid van ‘extreme consumer centricity’ in. Zo past Van de Velde zijn teruggavebeleid aan. Ontevreden klanten kunnen voortaan hun geld terugkrijgen, terwijl ze miskopen vroeger enkel voor nieuwe lingerie mochten ruilen. Winkels van Van de Velde krijgen ‘delight dollars’, waarmee ze bijvoorbeeld een bos bloemen naar klanten kunnen sturen. Herstellingen aan beha’s worden sneller uitgevoerd. ‘We moeten ervoor zorgen dat de klanten over ons spreken als ze thuiskomen', klinkt het.

‘Cijfers liegen niet’, reageert Van Doorselaere tegenover De Tijd. ‘We hebben Intimacy veel tijd gegeven, maar als de cijfers blijven dalen, moeten we ingrijpen.’ Maar de CEO spreekt niet van 'de laatste kans'. ‘We kunnen de Verenigde Staten niet laten vallen. Het land is de grootste markt voor grote cupmaten. We hebben in de VS ook 200 zelfstandige klanten. Intimacy moest die versterken, maar dat is niet gelukt. We geven het nieuwe Intimacy alle kansen en voldoende tijd. Dat is meer dan een paar maanden maar ook geen vijf jaar. Als het niet lukt, moeten we gewoon creatievere oplossingen bedenken.’

Ondanks de problemen in de VS, presteerde Van de Velde in het eerste halfjaar niettemin uitstekend. De operationele winst (rebitda) steeg tegenover de eerste helft van 2014 met 6,3 procent naar 36,4 miljoen euro, het beste resultaat ooit voor Van de Velde.

Op vergelijkbare basis steeg de operationele winst zelfs met 11 procent. De groepswinst steeg naar 22 miljoen euro, 3,3 procent beter dan vorig jaar (de afboeking van vorig jaar op Intimacy niet meegerekend). Van de Velde deelde begin juli al de geconsolideerde omzetstijging van 6 procent mee.

Door de goede resultaten keert het lingeriebedrijf zijn aandeelhouders opnieuw een royaal tussentijds dividend van 1,35 euro bruto per aandeel uit. ‘Er zijn voldoende ideeën en voldoende geld om die ideeën uit te voeren', zegt Van Doorselaere. We kunnen al onze ideeën financieren uit de cashflow. De cash die we niet nodig hebben, gaat naar de aandeelhouders. Zij beslissen wat ze ermee doen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud