Marleen Vaesen nieuwe CEO lingeriegroep Van de Velde

Marleen Vaesen. ©Frank Toussaint

De topvrouw vervangt de huidige CEO Erwin Van Laethem bij de kwakkelende lingeriegroep. Beleggers reageren enthousiast.

Marleen Vaesen kent Van de Velde  goed. Ze is er sinds 2012 bestuurder.

De nieuwe CEO heeft bij de lingeriegroep heel wat werk op de plank liggen. Ze moet de online verkoop verder uitbouwen en de kosten bedwingen. Ze moet ook het merk Marie Jo herpositioneren en de Amerikaanse verkoop aanzwengelen. 

Als Vaesen daarin slaagt, kan het aandeel van Van de Velde aan een remonte beginnen. Beleggers reageren alvast enthousiast op haar aanstelling, het aandeel   gaat woensdag vlot hoger. 

Senseo

Vaesen is een van de weinige vrouwelijke top-CEO's in België. Ze maakte carrière bij de Sara Lee-dochter Douwe Egberts, waar ze de koffiemachine Senseo lanceerde.

In 2012 ging Vaesen aan de slag bij Pinguin Lutosa, een West-Vlaams diepvriesbedrijf dat landbouwondernemer Hein Deprez in 2015 fuseerde met zijn fruit- en groentegroep Univeg en Peltracom. Bij die fusie werd Vaesen CEO van de miljardengroep Greenyard  .

Begin dit jaar werd werd Vaesen bij Greenyard verrassend aan de kant geschoven door voorzitter Deprez. Ze werd het slachtoffer van een verjongingsoperatie, waarbij twee kinderen van Deprez een belangrijke rol kregen in het bedrijf. 

Flop

Erwin Van Laethem, de huidige CEO van de lingeriegroep, wordt door voorzitter Herman Van de Velde bedankt voor zijn bijdrage in het digitaliseren van de business en het verbeteren van de processen.

Van de velde
  • Beursgenoteerd familiebedrijf, voor 56 procent in handen van de families Laureys en Van de Velde.
  • Merken: Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda.
  • Omzet: 205 miljoen euro (2017).
  • Bedrijfswinst: 48 miljoen euro (-10,7% t.o.v. 2016).
  • Nettowinst: 34 miljoen euro.
  • De omzet liep in het eerste halfjaar van 2018 met 2,3 procent terug. De winst ging 25 procent achteruit. De groep verwacht over heel 2018 geen beterschap.
  • Medewerkers: 1.400, van wie 521 in België.

 

Maar Van Laethems passage van twee jaar is allesbehalve een succes geweest. De resultaten brokkelden af en op de Brusselse beurs verloor het aandeel onder van Laethem twee derde van zijn waarde. Gisteren sloot Van de Velde op het laagste niveau sinds maart 2009. 

In zijn vorige job vormde Van Laethem als CEO Essent om tot het grootste energiebedrijf van Nederland. Bij Van de Velde trad hij in de voetsporen van de succesvolle Ignace Van Doorselaere die na twaalf jaar met slaande deuren vertrok. Van Doorselaere, nu CEO van de pralinemaker Neuhaus, wist in die periode de omzet van Van de Velde te verdubbelen. 

Sindsdien zit de lingeriegroep in de hoek waar de klappen vallen. Van Laethem moest dit jaar twee keer een winstalarm geven omdat de omzet niet meer groeit én door de zware investeringen in de uitbouw van e-commerce.

De nieuwe e-commereaanpak valt bovendien niet in goede aarde bij een aantal van de 5.000 zelfstandige verkopers. In het Verenigd Koninkrijk is er in ieder geval één retailer die openlijk zegt dat ze geen zaken meer wil doen met Van de Velde. Volgens het vakblad Underlines, dat haar citeert, zijn er nog meer lingerieverkopers die ongelukkig zijn met Van de Velde. Maar die blijven anoniem.

Leegloop

Onder Van Laethem kende Van de Velde ook een heuse leegloop. Vorig jaar stapte de wereldwijde verkoopdirecteur Isabelle Massagé na tien jaar dienst op. En ook de marketingmanager Louis de Saint Michel verdween uit het directiecomité. Sindsdien heeft het bedrijf geen officiële marketingmanager, 'ook al is er wel iemand die de marketing leidt'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect