Advertentie

Van de Velde stevent af op Amerikaanse strop

Een winkel van het Amerikaanse Intimacy in Atlanta. ©RV DOC

De kans is groot dat Van de Velde een 'aanzienlijke' waardevermindering moet slikken op Intimacy. Die Amerikaanse keten was met een fors lagere verkoop opnieuw de grote dissonant in een voor de rest sterk halfjaarrapport voor de lingeriegroep.

De Amerikaanse retailketen Intimacy blijft Van de Velde zogen baren. De omzet van de Amerikaanse lingerieketen kromp het voorbije halfjaar met liefst 22,7 procent of 14,1 procent op vergelijkbare basis. In euro is de omzetdaling nog groter als gevolg van de verzwakking van de Amerikaanse dollar tegenover de euro.

Van de Velde zal nu nagaan wat de impact is op de boekwaarde van de immateriële activa met betrekking tot Intimacy. Volgens de lingeriegroep is er een redelijke kans dat op Intimacy ‘een belangrijke waardevermindering’ moet genomen worden.

Van de Velde stapte in 2007 in Intimacy en verwierf stapsgewijs de volledige controle over de keten. Volgens het jaarverslag stond er eind 2013 rond Intimacy nog voor 23,7 miljoen euro goodwill in de boeken. Dat is het gros van de 28,2 miljoen goodwill die de hele groep nog op de balans heeft staan.

Intimacy is de grote dissonant in een voor de rest prima halfjaarrapport uit Schellebelle. De geconsolideerde omzet van de lingeriegroep steeg met 10,3 procent tot 106,9 miljoen euro. De vergelijkbare omzetgroei kwam uit op 9,1 procent. Dat is nog een stuk beter dan verwacht, want Van de Velde had in de kwartaalupdate uit mei ‘meer dan 8 procent’ in het vooruitzicht gesteld.

Die positieve evolutie is in de eerste plaats te danken aan de groothandelsomzet (de verkoop aan winkels), die met 13,8 procent toenam. De bakpakkencollectie van PrimaDonna was een schot in de roos en de nabestellingen in mei/juni lagen hoger dan tijdens dezelfde periode van 2013.

De retailactiviteiten vertonen een meer gemengd beeld. Rigby & Peller realiseerde een omzetgroei van 12,6 procent in continentaal Europa, vooral dankzij Duitsland, en van 9,1 procent in het Verenigd Koninkrijk. Ook de ex-Donker-winkels presteerden goed met een 13,7 procent hogere verkoop.

De volledige financiële resultaten worden op vrijdag 29 augustus bekendgemaakt, samen met vooruitzichten voor de rest van het jaar. Van de Velde waarschuwt nu al dat de belastingvoet in 2014 2 tot 3 procentpunt hoger zal uitkomen door een administratieve reorganisatie.

Wat de tweede jaarhelft betreft, zit de groothandelsactiviteit alvast goed. De voororders wijzen op een stijging tegenover vorig jaar, zegt Van de Velde. Die toename zal wel kleiner zijn dan in de eerste jaarhelft, omdat de swimwear-factor vanzelfsprekend ontbreekt.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud