'Wat condooms voor hiv zijn, zijn mondmaskers voor corona'

©RV DOC

Het Vlaamse Ducaju, dat pralinedoosjes maakt, investeert in een machinepark om jaarlijks 50 miljoen wegwerpmondmaskers te produceren. 'Mondmaskers zullen een deel van onze cultuur worden.'

In normale tijden produceert Ducaju Group onder meer ringmappen en voedingsverpakkingen. Voor de koekjes van Jules Destrooper bijvoorbeeld. Denk ook aan luxeverpakkingen voor de pralines van Godiva of Leonidas, en geurkaarsen van Rituals.

'Allemaal zaken die je cadeau doet op een feestje. Maar er zijn geen feestjes meer door het coronavirus. Die markt is in elkaar gezakt', zegt Geert Casselman, financieel directeur en mede-eigenaar van het bedrijf.   

'We zien af', zegt hij. Dat geldt vooral voor de fabriek in Meulebeke, waar zowat 50 van de 75 werknemers tijdelijk werkloos zijn. Met de nieuwe activiteit hoopt het bedrijf een tweede adem te vinden, de omzet te herstellen en de komende weken 10 à 20 extra werknemers in dienst te kunnen nemen. 

Ducaju gaat er wegwerpmondmaskers produceren, de typische accordeonmaskers die je over je neus en kin trekt en met koordjes rond de oren spant. 'Het zijn geen chirurgische mondmaskers. We geraken niet aan de grondstoffen om die kwaliteit te halen. Daar moeten we niet flauw over doen. Maar de kwaliteit  komt wel in de buurt op het vlak van filterende en ademende eigenschappen', klinkt het. 'De mondmaskers in ziekenhuizen moet je zien als een formule 1-auto. Daarmee rij je ook niet naar de bakker.'

Politie

Casselman zegt al meerdere bestellingen op zak te hebben, van bedrijven die hun personeel veilig willen laten werken. Ook van scholen, woon-zorgcentra, gemeentebesturen en de federale politie.

- Productie van verpakkingen voor onder andere koekjes (Jules Destrooper) en pralines (Godiva).

- 160 werknemers, verspreid over drie vestigingen in Oost- en West-Vlaanderen.

- Omzet: 28 miljoen euro (2019).

- Ebitda-marge (brutobedrijfswinst op omzet) van ongeveer 10 procent.

- Ambitie om 150.000 mondmaskers per dag te produceren.

Ducaju trok voor het project 1 miljoen euro uit. 'Voor een kmo van onze taille is dat een aanzienlijk bedrag', zegt Casselman. Het bedrijf bestelde twee productielijnen. De ene begint vanaf volgende week te draaien, de andere is nog maar pas in opbouw.

De ambitie is de productie gaandeweg op te trekken tot 150.000 stuks per dag, goed voor een jaarlijkse productiecapaciteit van zowat 50 miljoen maskers. 'Als de vraag nog groter is, kopen we machines bij', klinkt het. 

We spelen snel in op de mogelijkheden. Als je wacht tot je over alles zeker bent, is de trein vertrokken zonder jou. Dit is een berekend risico.
Geert Casselman
Financieel directeur Ducaju Group

De investering is niet zonder risico. Zodra de pandemie uitdooft, zal de vraag naar mondmaskers vermoedelijk afkalven. 'We spelen snel in op de mogelijkheden. Je gelooft erin of niet. Als je als ondernemer wacht tot je van alles zeker bent, is de trein vertrokken zonder jou. Dit is een berekend risico', zegt Casselman.

'Zolang er geen vaccin is, zal voorzichtigheid geboden zijn. Wat condooms voor hiv zijn, zijn mondmaskers voor het coronavirus. Mondmaskers zullen een deel van onze cultuur worden.'

©RV DOC

Hij rekent vooral op de verkopen dit en volgend jaar. 'Daar draait het bij ons om. Dat is een cruciale periode. Dan is de investering terugverdiend, en hopelijk vroeger. Daarna zien we wel.'

Dankzij verregaande automatisatie kunnen de mondmaskers made in Belgium concurreren met Chinese producenten. 'Grondstoffen zijn voor iedereen duur', zegt Casselman.

Dat ook de Belgische multinational Ontex later dit jaar in zijn luierfabriek in Eeklo productielijnen opstart om 80 miljoen mondmaskers per jaar te maken, schrikt hem niet meteen af. 'Ja en nee. Het is een heel grote markt, in België alleen al. En Noord-Frankrijk is niet ver. Er is zeker plaats voor meerdere bedrijven. Maar we moeten realistisch zijn, de markt zal ooit verzadigd raken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud